Ekonomie prestiže

Ceny, vyznamenání a oběh kulturních hodnot

zobrazit info o knize
Nakladatelství Host
Vydáno   5/2012
ISBN 978-80-7294-492-7
Překlad Neradová, Martina
Vydání 1.
Počet stran 416
Vazba lepená brožura
Edice Teoretická knihovna
Doporučená cena 329 Kč

O knize

Kniha amerického literárního vědce, Jamese F. Englishe (1958), který v současné době působí jako profesor anglické literatury na Pennsylvánské univerzitě v Philadelphii, se zabývá vznikem, historií a fungováním literárních, filmových a hudebních cen i vším, co se kolem nich odehrává, nejvíce prostoru je věnováno cenám světoznámým — Nobelově ceně, Oscarům nebo Bookerově ceně —, ovšem zajímá ho i to, jak fungují ceny na opačném pólu — tedy například ceny regionální, univerzitní nebo ceny pro domorodou hudbu či literaturu. Mj. se autor zabývá tzv. „anticenami“ za nejhorší výkony, jako je například Zlatá malina. English popisuje mnohé způsoby, jak ceny a jejich udělování zavedly jakousi „hru“, spoléhající se na příznivé přijetí či rozhořčení, které vzbuzují u kritiků i nominovaných. Autor sleduje statistické údaje o růstu publikovaných knih i o vzniku nových cen. Na závěr knihu doplňují seznamy cen dokládající autorovu hypotézu, že „vítěz bere vše“, a to na příkladu výčtu desítek až stovek cen, které získaly takové celebrity jako například Michael Jackson nebo Steven Spielberg. Dozvídáme se také mnohé o materiálních aspektech cen — o podobě a výrobě medailí a sošek, kterými jsou odměněni laureáti, o tom, jak probíhá sestavování porot, nominace kandidátů i výběr vítězů či jak fungují filmové festivaly. — Časopis New York Magazine vyhlásil knihu J. F. Englishe nejlepší akademickou knihou roku 2005.

Doporučení:
Share

Související články