Rubrika: Populárně-naučná – recenze

Jak vnímáme výtvarné umění?

umeni_a_iluze

Co znamená „přesné zachycení“ skutečnosti ve výtvarném umění? Proč umělecké prostředky postupně směřovaly od realismu k stylizaci? Na tyto a jiné otázky ve svých studiích odpovídá významný historik a teoretik umění Ernst Hans Gombrich.

Klíč k baroknímu umění

Ikonologie

Barokní obrazy obsahují složitou symboliku, kterou je pro nás, jedince moderní doby, často obtížné rozluštit. Pomoci může dobová příručka, která se stala úspěšnou především u umělců doby protireformace.

Sociokulturní aspekty první světové války

sveceni_jara

Významný kanadský historik Eksteins se ve své knize o první světové válce nezabývá slavnými bitvami, ale sociálními a kulturními dopady, které válka měla na evropské obyvatelstvo.

Rozvedená, popravená, zemřela, rozvedená, popravená, přežila

sest_zen_jindricha_viii

Jindřich VIII. je ikonickou postavou anglických dějin. Známe ho jako velmi vášnivého a impulzivního muže, který pro lásku ke dvorní dámě riskoval schizma, jehož důsledkem byl vznik anglikánské církve.

Odpor se zdál být marný

Orbach_SpiknutiProtiHitlerovi

Každý diktátor musí počítat s tím, že s ním někdo nebude souhlasit. Tak nějak se dá považovat za jisté, že čím větší škody vládce působí, tím vyšší je šance, že mu někdo bude usilovat o život. Jinak tomu nebylo ani v případě iniciátora druhé světové války.

Proč je člověk (ne)rozumný?

zahada-rozumu

Říká se, že rozum je to, co odlišuje člověka od zvířat. Proč tato evoluční výhoda vznikla právě u člověka? A proč nás rozum občas opouští?

Proč je třeba zkoumat dějiny každodennosti?

dynamika_kapitalismu

Dlouho byly historické události a jevy zkoumány téměř výhradně v širších souvislostech. Historická škola Annales přišla s konceptem, který se o historii zajímal v souvislosti s každodenním životem. Proč je tento přístup důležitý, to vysvětluje Braudel ve svém eseji.

Kdo a proč se bojí fantazie

LeGuinova_ProcCistFantasy

Přestože pohádky a fantasy patří mezi nejstarší literární útvary vůbec, i dnes se najdou mnozí, kdo se té trochy snění bojí. Svůj strach pak skrývají za prohlášení o brakovosti a zbytečnosti zmíněných žánrů. My ale víme své a z draků strach nemáme.

Duchové dějiny jako inspirace pro českou historiografii

duchove_dejiny

Ačkoli duchové dějiny patří spíše mezi okrajové historiografické směry, mohou být pro české i světové dějepisectví v mnohém inspirativní. Potenciál tohoto směru prezentuje ve své práci Mikuláš Čtvrtník.

Syntéza dějin 19. a 20. století, která obdržela Magnesii literu za naučnou literaturu

dve_stoleti_stredni_evropy

Napsat přehledové zpracování některé z historických epoch je „brobdingnagským“ úkolem, jehož výsledek může snadno sklouznout k suchému výkladu politických dějin. Ne však v případě Dvou století střední Evropy od Jana Křena.