Panoráma jediného roku, kterým začíná naše přítomnost…

1913_perex
1913: počátek a konec, triumf a melancholie, vše se prolíná a stává se uměním. Po tomto roce už nic není tak jako dřív. Brilantní stylista Florian Illies s tichým humorem vyvolává ve své knize k životu kouzlo klíčového okamžiku kulturních dějin…

1913: rok, kdy se zdá, že vše je možné

Doba nebývalého rozkvětu, kdy vznikají extrémní umělecká díla, jako by už neměl přijít žádný zítřek. Zároveň je však už ve vzduchu tušení rozpadu, toho, že lidstvo ztrácí svou nevinnost. Rok, kdy se prudce střetává devatenácté a dvacáté století.

Proust hledá ztracený čas, Malevič maluje čtverec, Kafka píše nekonečně dlouhé a nezměrně krásné dopisy Felici Bauerové, Stravinskij a Schönberg vyvolávají neslýchané skandály, Duchamp montuje kolo na kuchyňskou stoličku, Kirchner zas a znovu maluje Postupimské náměstí. Patnáctiletý Brecht se stává šéfredaktorem augsburského školního časopisu a dvanáctiletý Louis Armstrong se poprvé chopí trubky. Joyce a Musil si dávají kávu v Terstu, Freud a Rilke pro změnu skleničku v Mnichově. V Essenu se otevírá prototyp prvního supermarketu Aldi, v Miláně zase první filiálka módního domu Prada. Do Vídně k Trojanovským přijíždí pod krycím jménem Stavros Papadopulos Stalin a v Mnichově prodává jeden rakouský pohlednicový malíř jménem Adolf Hitler své chabé městské veduty.

 

 

1913. Léto jednoho století

Vydal nakladatelství Host

Autor: Florian Illies

Přeložil: Tomáš Dimter
Počet stran: 320
Vazba: vázaná
ISBN: 78-80-7294-870-3
Vyšlo: 2013

Přečtěte si více o knize 1913. Léto jednoho století

 

Jen v Německu se prodalo více než 200 000 výtisků, kniha se několik měsíců drží na předních místech žebříčku Spiegelu. Práva na její vydání byla dosud prodána do 13 zemí.

 

Ohlasy:

Illies píše o souvislostech a vzájemných vazbách s nevídanou lehkostí, každá věta je na svém místě, každé slovo je pečlivě zvážené. A všechno dohromady tak podivuhodně souzní. […] Velice zřídka se stává, že by někdo zodpověděl otázku, nakolik umění ovlivňuje společnost, tak srozumitelně.

Alexander Wallasch, taz

Chytré, zábavné, vtipné a zároveň i bolestně nostalgické.

Elke Heidenreichová, Literaturen

Illies ovládá techniku montáže a zkratky. Jeho koláž je tak suverénní, že bezmála na každé stránce nacházíme nové, udivující konstelace všeobecně známých událostí.

Bernd Noack, Bayerischer Rundfunk

 

O autorovi:

Florian Illies (nar. 1971) vystudoval dějiny umění v Bonnu a Oxfordu, roku 1997 se stal redaktorem prestižních Frankfurter Allgemeine Zeitung, kde působil ve fejetonistické rubrice. V roce 2008 přestoupil do týdeníku Die Zeit. Vydává umělecký časopis Monopol a je jedním z partnerů berlínského aukčního domu Villa Grisebach, kde se zabývá uměním devatenáctého století.

Do povědomí veřejnosti se zapsal knihou Generation Golf. Eine Inspektion (Generace Golf. Inspekce, 2000), v níž nastavuje kritické zrcadlo své vlastní generaci, narozené v sedmdesátých letech. Stejné téma rozvádí i v knihách Anleitung zum Unschuldigsein (Návod k nevinnosti. Cvičebnice špatného svědomí, 2001) a Generation Golf zwei (Generace Golf dva, 2003). V roce 2006 publikoval knihu Ortsgespräch (Místní hovor), v níž vzpomíná na své dětství na venkově. Těchto čtyř děl se doposud prodalo přes milion výtisků. V roce 1999 získal Cenu Ernsta Roberta Curtiuse za esejistiku.
(Foto a info o autorovi: nakladatelství Host)

——————————————————————————–

Nakladatelství Host zaujímá v současnosti nepřehlédnutelné místo na českém knižním trhu. Vydává tradičně především kvalitní českou prózu a poezii, literární teorii i literaturu naučnou — publikace věnované zejména historii, sociologii, filmové vědě i dalším oborům. V posledních letech se výrazně rozšířila řada překladové beletrie, ale nově zde našla přístřeší například i prestižní edice Česká knižnice s výbory z děl českých klasiků.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knize1913. Léto jednoho století

Illies, Florian

Host, 2013

Napsat komentář