J. A. Komenský a Rembrandt van Rijn

amsteroamska-vigilie
O čem si během svého setkání v Amsterodamu mohli povídat dva výjimeční muži – kněz, učitel a filosof Jan Amos Komenský a světoznámý malíř Rembrand van Rijn? Nejen nad tím se ve své knize zamyslela Lenka Horňáková-Civade.

Amsterodam, rok 1656. Evropa se vzpamatovává z třicetileté války, která přímo či nepřímo vyhnala mnoho lidí z jejich domovů. Patřil k nim i kněz, učitel a filosof Jan Amos Komenský.
Řízením osudu se po mnoha peripetiích a osobních tragédiích dostal do Amsterodamu ve stejné době, kdy v něm žil a tvořil světoznámý malíř Rembrandt van Rijn. Podle historických pramenů bydleli téměř v sousedství, lze tudíž předpokládat, že se museli znát. Ve florentské galerii Uffizi také visí Rembrandtův obraz starce, nápadně podobného právě J. A. Komenskému, a mnozí badatelé skutečně předpokládají, že jde o filosofův portrét. Z těchto dvou základních úvah vyšla Lenka Horňáková-Civade, když si představila, jak setkání těchto dvou výjimečných, ale velmi rozdílných mužů mohlo proběhnout, o čem si během nutných sezení při malování mohli povídat, v čem si mohli rozumět, nebo naopak být v rozporu, ale také jestli mohli jeden druhého v něčem ovlivnit. Kniha byla nominována na Prix du livre européen (Cenu evropské knihy), udělovanou každoročně románu nebo eseji, který vyšel v zemích EU a vyjadřuje pozitivní evropské vize.

Amsterodamské vigilie

Autorka: Lenka Horňáková-Civade

Počet stran: 224
Vazba: vázaná
Formát: 140×207 mm
ISBN: 978-80-257-4186-3
Doporučená cena: 348 Kč

Knihu Amsterodamské vigilie vydalo nakladatelství Argo.

Ukázka z knihy

Často se mi vyčítá, že se mi musí předlouze pózovat, že své zákazníky unavuji, že je okrádám o jejich drahocenný čas, zkrátka neprovádím svou práci dostatečně rychle a během pracovních sezení nejsem srdečný. Ale já nejsem žádný pouliční bavič, co slouží pro povyražení lidu na tržnici! Tlachání a plané konverzace patří na roztomilé večírky v měšťanských domech. A na ty mě nikdo nezve. Nevadí mi to. A přestože já při malování mlčím, modely, které se mi nejvíce protiví, nezavřou pusu. Ovšem ti, již se dokáží dívat, zahlédnou v každém mém portrétu buď zárodek pravdy, nebo pravdivost veškerou. Já nemluvím, já ukazuji. (str. 15)

Přečtěte si celou ukázku.

O autorce

Lenka Horňáková-Civade se narodila a vyrůstala v Prostějově, v Praze vystudovala VŠE a začala se studiem na FFUK. To už bylo po sametové revoluci, kdy se otevíral nový svět – před dokončením studií dala přednost cestování, setkala se se svým budoucím manželem a zůstala ve Francii. Na pařížské Sorbonně pak vystudovala výtvarné umění a začala malovat, její kresby, akvarely a olejomalby jsou zastoupeny ve sbírkách v Austrálii, USA i v Evropě. Poté začala psát knihy, slibně započatou dráhu česky píšící autorky ale opustila, vydala se nejistější cestou a začala psát ve svém druhém, přijatém jazyce, ve francouzštině. Odvaha se vyplatila a dostavil se úspěch u čtenářů i kritiky. V nakladatelství Argo vyšly jak reedice jejích českých knih Provence jako sen a Lanýže, tak francouzské tituly v jejím vlastním překladu Marie a Magdalény, Grófka a Symfonie o novém světě. Spolu s francouzskou spisovatelkou Anne Delaflotte Mehdevi vydala knížku korespondence, jejíž druhé a upravené vydání vyšlo v Argu pod názvem Praha–Paříž, Do vlastních rukou. Obdržela několik literárních cen (Prix Renaudot des lycéens, Prix Richelieux de la Francophonie et Prix littéraire des jeunes européens) a v březnu 2022 jí byla francouzským velvyslancem v Praze předána insignie rytíře Řádu umění a literatury.

Zdroj informací: nakladatelství Argo


Nakladatelství Argo vzniklo v roce 1992 a vydalo více než dva tisíce titulů. Snaží se také získávat a podporovat talentované autory a kvalitní překladatele. Díky tomu Argo za dobu své existence získalo pověst vydavatele kvalitní beletristické, historické i jiné odborné literatury, a to českého i zahraničního původu.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeAmsterodamské vigilie

Horňáková-Civade, Lenka

Argo, 2023

Napsat komentář