Teorie zápletky a umění příběhu

zapletka-nahled
Jste začínající autor – nebo si to o sobě alespoň nyslíte – a máte plnou hlavu nápadů, jenže se vám nedaří z nich vytvořit příběh. Co s tím? Vzdát to a vrátit se ke svému všednímu zaměstnání? A co si nechat poradit od specialistky na literaturu?

Na počátku všech velkých příběhů je zárodek myšlenky, embryonální něco. Tato knížka může pomoci začínajícím autorům rozvinout prvotní originální nápad – ať už je jím letmá vzpomínka, která nám vytanula na mysli při procházce, hádka ve vlaku, k níž jsme se nachomýtli, nebo fantazie, která se nám zdála ve snu – do dobře strukturovaného díla. Nejprve si představíme teorie zápletky (ta je stejně důležitá pro psaní románů i pro dramatickou tvorbu a scenáristiku, ale popíšeme i několik modelů speciálně určených právě dramatikům a scenáristům). Poté se obrátíme k časem prověřeným vzorcům „základních zápletek“. Následuje kapitola o chronologii a o tom, jak jí lze manipulovat v zájmu dramatického účinku. Pak vám poradíme, jak vyprávění začít a zakončit, a nakonec vám nabídneme k vyzkoušení několik praktických metod.

Zápletka

Umění příběhu
Autorka: Amy Jonesová
Přeložil: Jiří Pilucha

Počet stran: 64
Vazba: vázaná
Formát: 145×175 mm
ISBN: 978-80-7675-064-7
Doporučená cena: 225 Kč

Knihu Zápletka vydalo nakladatelství Dokořán v ediční řadě Pergamen.

 

Ukázka z knihy

Příběhy tažené událostmi mají obvykle rychlý spád, a přirozeně tak vtahují čtenáře do děje. Mnohdy začínají in medias res(viz str. 36) a vrhají čtenáře doprostřed příběhu.

Je-li hybatelem postava, zápletka se soustředí na její vývoj v prostředí, které může být – i když nemusí – zcela normální. Eponymní román Jana Eyrová spisovatelky Charlotty Brontëové je klasickým příkladem bildungsománu (Bildung znamená německy mj. formování), jenž se vyznačuje tím, že sleduje psychologický a mravní vývoj protagonisty (ústřední postavy) od dětství do dospělosti.

Dalšími skvělými příklady, jak zápletka funguje ve službách postavy, jsou Kdo chytá v žitě J. D. Salingera a Cizinec Alberta Camuse. V těchto knihách jsou tahounem příběhu protagonistovy postřehy, pozorování a reakce na ně – krátce řečeno to, čím je:

Kdysi jsem shrnul Cizince poznámkou, která je, uznávám, vysoce paradoxní: „V naší společnosti každý, kdo nepláče na pohřbu své matky, riskuje, že bude odsouzen k smrti.“ Nemyslel jsem tím nic víc, než že hrdina mé knihy je odsouzen za to, že nehraje hru. Albert Camus

Pokračujte na celou ukázku.

 

O autorce

Amy Jonesová vyučuje anglický jazyk, literaturu a kreativní psaní a sama také publikuje. Žije v Somersetu.

Zdroj informací: nakladatelství Dokořán


Nakladatelství Dokořán vzniklo v roce 2001 a dosud vydalo více než 600 titulů, z nichž asi 1/3 tvoří překlady z angličtiny, francouzštiny, němčiny, holandštiny, čínštiny, italštiny, polštiny a ruštiny. Od počátku se zaměřuje na populárně-naučnou a odbornou literaturu s výběrovými přesahy do kvalitní beletrie a poezie. Snaží se vydávat tituly nejen zajímavé, ale i profesionálně vyrobené. Úroveň naší produkce již nakladatelství přinesla řadu ocenění. Mezi hlavní autory patří z českých například Václav Cílek a Ludvík Vaculík, ze zahraničních pak John D. Barrow, Jeremy Clarkson, Michio Kaku, Stephen Hawking, Mario Livio, Simon Schama či Mariusz Szczygieł.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeZápletka
Umění příběhu

Jonesová, Amy

Dokořán, 2022

Napsat komentář