Historie i současnost hromadné dopravy

vlaky-trolejbusy-uvod
Ať už vás zajímá historie Československého železničního odvětví, současnost a budoucnost trolejbusů a nebo vás prostě fascinuje veřejná doprava, dnešní knižní tipy jsou přesně pro vás! Podíváme se hned na dvě nové publikace, které se hromadné dopravě v Čechách věnují.

Jak vypadaly československé vlaky v 70. a 80. letech minulého století? A s jakými problémy se tehdy potýkala místní železniční síť? Na to vše odpovídá nová historická kniha nazvaná Od nepostradatelnosti ke stagnaci?.

Od nepostradatelnosti ke stagnaci?

Železniční odvětví v Československu v 70. a 80. letech 20. století

Autor: Tomáš Nigrin

Počet stran: 272
Vazba: brožovaná
Formát: 138×205 mm
ISBN: 978-80-7363-993-8
Doporučená cena: 298 Kč

Knihu Od nepostradatelnosti ke stagnaci? vydalo nakladatelství Dokořán.

Kniha se zabývá pozicí železničního odvětví v československé dopravní politice, respektive v hospodářském systému 70. a 80. let 20. století. Železniční doprava patřila na počátku 70. let k nepostradatelným pilířům domácí ekonomiky. Proměna hospodářských podmínek, nárůst konkurence v podobě silniční dopravy a těžkosti československé ekonomiky přivedly na konci 80. let odvětví do hluboké stagnace. Práce analyzuje tento vývoj skrze pohled na aktéry a instituce, vnitřní mechanismy odvětví a analýzu jeho stavu, respektive nejvýznamnější oblastí, kde se projevovaly slabiny systému. Stav železničního odvětví odhalil selhání systému při naplňování dopravní politiky, které vedlo celý železniční sektor k ustrnutí a k vyprázdnění jeho vnitřních rezerv.

Ukázka z knihy

Československá republika patřila již v době svého vzniku v roce 1918 mezi státy s hustou, avšak nerovnoměrně rozvinutou železniční infrastrukturou. Její stav odpovídal dřívějšímu politickému členění území (proto železniční síť směřovala do dřívějších politických center) a různé míře industrializace regionů. Nově ustavené republice tak v prvních desetiletích její existence chyběla především kapacitní a spolehlivá spojení západu s východem země a bylo třeba posílit napojení některých odlehlejších regionů Slovenska a Podkarpatské Rusi na železniční infrastrukturu. Míra industrializace se odrazila na hustotě a kapacitě železniční sítě, která byla výrazně vyšší v Čechách, na Moravě a v české části Slezska. Naopak na Slovensku a na Podkarpatské Rusi neproběhla tak silná industrializace a hospodářský rozvoj, tudíž zde byla železniční síť výrazně řidší.

Stáhněte si zdarma celou rozsáhlou ukázkovou kapitolu!

O autorovi

Tomáš Nigrin (* 1981) je ředitelem Institutu mezinárodních studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Vystudoval obory Mezinárodní teritoriální studia, Německá a rakouská studia a Moderní dějiny na Fakultě sociální věd UK, absolvoval stipendijní pobyty na Freie Universität Berlin a Humboldt Universität Berlin a jako výzkumný stipendista působil na Universität Düsseldorf. Ve své badatelské činnosti se zaměřuje na německé dějiny politiky a společnosti po druhé světové válce, německý politický a společenský vývoj po roce 1990 a také na historii a současnost německé a československé (respektive české) dopravní politiky.
Zdroj: dokoran.cz

O nakladateli

Nakladatelství Dokořán vzniklo v roce 2001 a dosud vydalo více než 600 titulů, z nichž asi třetinu tvoří překlady z angličtiny, francouzštiny, němčiny, holandštiny, čínštiny, italštiny, polštiny a ruštiny. Od počátku se zaměřuje na populárně-naučnou a odbornou literaturu s výběrovými přesahy do kvalitní beletrie a poezie. Snaží se vydávat tituly nejen zajímavé, ale i profesionálně vyrobené.

————————————————

Jedny z celosvětově méně známých prostředků veřejné hromadné dopravy jsou Trolejbusy. V rámci české MHD však vždy měli a stále mají své pevně dané místo. Tato nová obrazová publikace se zabývá jejich historií, současností, ale i budoucností.

Trolejbusy

v České a Slovenské republice a ve světě

Autor: Martin Harák

Počet stran: 216
Vazba: vázaná
Formát: 212×258 mm
ISBN: 978-80-271-2839-6
Doporučená cena: 449 Kč

Knihu Trolejbusy vydalo nakladatelství Grada.

Trolejbusové systémy v České republice i ve světě rozhodně neřekly poslední slovo. „Hitem“ dnešní doby jsou hybridní bateriové trolejbusy, které jsou schopné jezdit (byť jen několik kilometrů) i mimo trolejové vedení.
Trolejbusům pak zdatně začínají sekundovat elektrobusy, z nichž se v mnoha městech stávají účinní pomocníci veřejné dopravy. Úplnou novinkou jsou nákladní elektrokamiony, pro něž se staví experimentální trolejové trasy na dálnicích (například v Německu nebo ve Švédsku). Kniha se podrobně věnuje historii trolejbusů a elektrobusů, stejně jako jejich výrobě a provozu v České republice a také na Slovensku, které bylo dlouhá léta součástí bývalého společného státu.
Chybět nemohou ani hlavní světoví výrobci, přehled nejzajímavějších trolejbusových systémů doma i v zahraničí, množství zajímavých historických i současných fotografií a speciálně pro knihu připravené mapy českých i zahraničních trolejbusových provozů.

Ukázka z knihy

duobusy

 

Prolistujte si i rozsáhlejší verzi této ukázky.

O nakladateli

Knihy s logem Grada vycházejí v České republice již od roku 1991. Nabídka společnosti pokrývá široké spektrum odborné literatury z nejrůznějších oblastí lidské činnosti. Vydává např. tituly s právní tematikou, ekonomické, z oblasti financí a účetnictví, psychologické, zdravotnické, s počítačovou tematikou, o architektuře a stavebnictví atd.


Zapojte se do našich aukcí, v nichž najdete tyto knihy a mnoho dalších za skvělé ceny.

Která z dnes představených knih vás nejvíce zaujala? Napište nám svůj názor v komentářích.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeOd nepostradatelnosti ke stagnaci?
Železniční odvětví v Československu v 70. a 80. letech 20. století

Nigrin, Tomáš

Dokořán, 2020

zobrazit info o knizeTrolejbusy
v České a Slovenské republice a ve světě

Harák, Martin

Grada, 2020

Napsat komentář