Jak upoutat pozornost? Vraždou!

Jen_ty_a_ja_nahled
Byla chytrá, snad i hezká, šikovná a pracovitá, přesto si jí nikdo nevšímal. A tak se rozhodla vystoupit z anonymity svérázným způsobem – začala vraždit. Pozornosti se jí dostalo, i když ne takové, jakou si přála…

Americká autorka Nora Roberts (*1950) nejspíše není českým čtenářům neznámá. Její detektivní romány (Posvěcené zlo) či ženské romance (Kolotoč přání) si již získaly mnoho příznivců. K nejrozsáhlejším cyklům plodné autorky patří kriminální seriál s Evou Dallasovou, pod nějž se, vlastním jménem Eleanor Marie Robertson, podepisuje jako J. D. Robb. Novinku z této série s názvem Jen ty a já vydalo nakladatelství Alpress ve své románové edici Klokan.

Zatím jsem se s proslulou Evou Dallasovou nepotkala a romanticky znějící díl Jen ty a já tak byl mou první příležitostí čtenáři oblíbenou hrdinku poznat. Hned na začátku první kapitoly jsem byla překvapena – děj se totiž odehrává v budoucnosti, v roce 2060, a jde tedy tak trochu o kriminalistickou sci-fi.

Eva Dallasová je poručicí na oddělení vražd. Je povolána k mrtvé obhájkyni, která se s ní při nedávném soudním přelíčení ostře střetla. Nad její hlavou je napsaný vzkaz – někdo se domnívá, že Evě tímto způsobem pomáhá konat spravedlnost a podepisuje se jako jediný pravý přítel. Další obětí je drogový dealer, který měl tu smůlu, že Evu jednou přetáhl kulečníkovým tágem. „Přítel“ se snaží zlikvidovat všechny, kteří se s poručicí Dallasovou kdy střetli, a jejich mrtvoly Evě servíruje jako zvrácené dárky, jimiž chce doložit svoji oddanost.

Jenže pachatel se plete. Ano, upoutá tím pozornost, která mu byla upírána, ale rozhodně nezíská Evinu náklonnost. Ve chvíli, kdy pochopí, že se stal lovnou zvěří jako všichni ostatní zločinci, začne naopak odstraňovat Eviny přátele a jako třešničku na dortu si nechá Evu samotnou!

Psychologická hra, láska a oddanost měnící se v nenávist, zvrácená potřeba zviditelnit se, upoutat pozornost, zaujmout, ale i legitimní touha po lásce a uznání, to vše se mísí v románu Jen ty a já. Autorka nemá problém vymyslet zápletku, ani ji dotáhnout do konce. Vše do sebe logicky zapadá a myšlenkové konstrukty a dedukce hlavní hrdinky a jejích spolupracovníků jsou uvěřitelné. Takto vystavěný příběh by určitě obstál, i kdyby se odehrával v současnosti. A vlastně tak i působí. Jen ty postupy, s nimiž kriminalisté budoucnosti pracují, jsou jiné a technické „vychytávky“, které jim jejich boj s násilníky usnadňují, by určitě přivítali i současní policisté. Totožnost oběti zjistí čtečka, další přesně určí, kdy oběť zemřela, holomístnosti dokonale zreprodukují každé místo činu a dovolí přesnou rekonstrukci zločinu. Počítače se z kapes či stolů přestěhují do náramků a v ulicích budou hlídkovat policisté-roboti. Nenapravitelné zločince netřeba hlídat, prostě jsou vystřeleni do vesmíru na nějakou vzdálenou planetu. Zkrátka a dobře, Nora Roberts si ve své sérii o neohrožené, krásné a bohaté Evě Dallasové pořádně popouští uzdu fantazie nejen co do originálnosti zápletek, ale také ve ztvárnění našeho života v budoucnosti.

Jak je vidět, zlo a zločinci tu podle ní budou stále. Stejně jako se asi nezmění lidská duše – zůstane zranitelná a křehká jako dnes.

Máte-li rádi krimi, ale trpíte averzí vůči sci-fi jako já, nezatracujte sérii s Evou Dallasovou, protože přes všechny technické abnormálnosti působí velice současně a srozumitelně. Kupodivu mi nevadilo, že jsem se s postavami příběhu ocitla v jiném čase, ale trošičku jsem při čtení žehrala na mnohomluvnost autorky. Neustálé samomluvy Evy či pachatele mě poněkud zdržovaly a působily dojmem, že autorka má čtenáře za hlupáky, kterým je nutné již řečené občas zopakovat. Nicméně, pokud tento nedostatek Noře Roberts prominete, máte šanci se na dlouhou chvíli ponořit do tak trochu jiného, ale rozhodně zajímavého, světa.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeJen ty a já

Robb, J. D.

Alpress, 2016

Napsat komentář