Vítejte v čínské továrně

large (1)
Zajímalo vás někdy, kde a za jakých podmínek je vyráběno zboží, které běžně denně používáte? Kniha Paula Midlera vám odhalí zákulisí čínské velkovýroby.

Autorem knihy Made in China s podtitulem Pohled do zákulisí čínské velkovýroby, kterou roku 2015 vydalo nakladatelství Práh, je Paul Midler. Paul Midler působí již více než dvacet let v Asii a během své kariéry v průmyslové výrobě přímo pracoval se stovkami čínských dodavatelů. Je držitelem titulu MBA z Whartonovy obchodní fakulty a magisterského titulu v oboru Mezinárodní vztahy na Pensylvánské univerzitě.

Midlerova publikace začala svůj život jako článek napsaný pro Whartonovu obchodní fakultu v období americké kvalitativní krize roku 2007, kdy domácí mazlíčci umírali na otravu melaminem, nacházeném v mléce, pneumatiky z Číny se začaly rozpadat a rodiče dostávali strach z olověných barev v hračkách. V tomto článku Midler částečně vyvracel tvrzení, že američtí dovozci jsou zodpovědní za selhávání výrobků, jež pocházejí z Číny. Tvrdil, že americké firmy neměly šanci proti důvtipným čínským průmyslníkům, kteří se snažili zvýšit si marže manipulováním s výrobou. Potvrzení pravdivosti těchto informací od obchodníků na jedné straně a nevěřícnost na straně druhé způsobily, že se Midler rozhodl původní text rozšířit. Tak vznikla kniha zprostředkovávající čtenáři běžné denní záležitosti obchodu s Čínou.

Autor knihy pracuje jako nájemní agent, prostředník živící se tím, že dává dohromady americké dovozce s čínskými dodavateli a dohlíží na domluvená ujednání. Díky této své pozici nabyl hlubokých znalostí o Číně a její vývozní ekonomice a má tak možnost nahlížet do složitého světa čínské velkovýroby. Jak píše autor předmluvy ke knize Arthur Waldron, publikaci lze číst ve dvou rovinách. Ta první představuje titul jako popis různých zážitků ze světa obchodníků jak čínských, tak zahraničních, v němž se na sebe snaží účastníci obchodních vztahů navzájem vyzrát. Druhá úroveň odhaluje, jak Čína funguje jako celek.

Midler v publikaci čtenáře informuje o tom, že jeho hlavním úkolem byla snaha dohlížet na výrobu mýdla a šamponu pro americké diskontní řetězce. Předkládá problémy, jež v procesu vznikaly, jako například postupné ztenčování plastových lahví používaných k balení levného šamponu. Obvyklá praxe je, že majitelé čínských továren na počátku projektu dodají zákazníkům kvalitní výrobek a časem nahradí kvalitní vstupy těmi méně jakostními, aniž by to někomu oznámili. Prostřednictvím často vtipných historek autor dokazuje, že nečestnosti a lhaní jsou běžnou součástí obchodování v Číně.

Publikaci Made in China doporučuji všem čtenářům, které zajímá, proč je nezanedbatelné procento výrobků z Číny tak levné a závadné. Z tohoto hlediska je kniha takřka povinnou četbou i pro ty, kdo s touto zemí přicházejí do obchodního styku. Užitečné mohou být především popsané nekalé praktiky, kterými se čínští výrobci snaží postupně snižovat kvalitu zboží a tím i své náklady. Autor rovněž čtivým slohem vykresluje zajímavý obrázek čínské kultury a způsobu uvažování tamějších lidí. Své pojednání přitom zbytečně nepřikrášluje a naopak se ani nesnaží svým popisem někoho zostuzovat. Kniha je tak podle mého soudu kvalitní a poučnou sondou do světa, který známe jen z pohledu koncového spotřebitele.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeMade in Čína
Pohled do zákulisí čínské velkovýroby

Midler, Paul

Práh, 2015

Napsat komentář