Vraní dívka přilétá podruhé

hladovyohen
První díl série Slabost Victorie Bergmanové vyvolal vlnu protichůdných reakcí po celém světě a vysloužil si nálepku „jen pro silné povahy“. Jde druhý díl, vycházející koncem roku 2014, v jeho šlépějích, nebo autoři ubrali na svém děsivém tempu?


Kniha Hladový oheň, druhý díl série Slabost Victorie Bergmanové, je dílem dvojice nových mistrů severské krimi. Jméno Erik Axl Sund v sobě ukrývá spisovatele Jerkera Erikssona a Hākana Axlandera Sundquista. Sundquist je hudebníkem, zvukařem a výtvarníkem, Eriksson je mimo jiné producentem Sundquistovy elektro-punkové skupiny i love you baby!, s níž podnikli několik turné po východní Evropě. Jejich společný literární debut získal zvláštní cenu Švédské akademie autorů krimi za „hypnoticky fascinující psychoanalýzu zpracovanou formou kriminálního románu“. Dvojice v současnosti pracuje na další sérii Melancholie, jejíž první díl, nazvaný Skleněná těla, připravuje nakladatelství Knižní klub, jež stojí i za sérií Slabost Victorie Bergmanové.

Stejně jako první díl slavné série, i druhá část je naplněna pátráním. Zatímco kriminální komisařka Jeanette Kihlbergová se snaží pátrat po neznámém nelítostném pachateli, který brutálním způsobem mučí a zabíjí nelegálně přistěhovalé chlapce, psychoterapeutka Sofia Zetterlundová se pokouší najít své skutečné já, pohřbené pod nánosem vzpomínek na psychické i fyzické týrání. Mezitím dojde k neobvykle kruté vraždě obchodníka. Existuje nějaká spojitost mezi touto vraždou a hrůznými nálezy mrtvých těl chlapců? Na dohled je překvapivé odhalení.

Nejsilnější stránkou knihy je úžasně propracovaná psychologie postav. Autoři se doslova „prohrabují“ nejtemnějšími a nejhrůznějšími kouty lidské psychiky, přičemž nejděsivější na celém tomto ponoru je fakt, že nejde o žádnou fabulaci a vše to, co v temných zákoutích lidské duše nacházejí, v sobě někteří z nás opravdu nosíme. Stejně tak hrozivě zní nosné téma příběhu, tedy sexuální násilí páchané na dětech. Prvotní reakcí čtenáře (hlavně co se prvního dílu série týče) je nejspíše zhnusení a domněnka, že cílem autorů bylo jen šokovat a zajistit tak svému dílu co největší komerční úspěch. A i když je velmi pravděpodobné, že právě tento důvod byl skutečně tím prvotním, je současné nutné uznat, že sexuální násilí páchané na dětech rozhodně není jevem vyskytujícím se pouze na stránkách kriminálních románů.

Ve srovnání s prvním dílem knižní řady je Hladový oheň o něco méně brutální, co se popisovaného fyzického násilí týče. Naopak v plynulosti vyprávění a vykreslenosti postav autoři nastavili laťku výše, než tomu bylo u Vraní dívky. Je až podivuhodné, jak bravurně dokázali vytvořit a čtenáři předložit lidskou mysl tak, aby ji litoval a současně se mu z ní dělalo špatně. Román přesvědčivě ilustruje, jak moc dokáže člověka ovlivnit, byl-li týrán, a že vzpomínky, které se snažíme mermomocí potlačit, si i přes naši snahu dříve či později najdou cestu do našeho vědomí. Neméně skvěle se autorům podařilo vykreslit i mezilidské vztahy a jejich vliv na chování hlavních postav.

Konec knihy Hladový oheň je natolik otevřený, že čtenář nemůže jinak, než těšit se na závěrečný díl trilogie. Dosavadní vývoj série vyvolává mnoho otázek, na které nalezneme odpověď pravděpodobně až v srpnu tohoto roku, kdy by měl být vydán titul Pýthiiny rady. Do té doby mají čas ti, kteří dosud váhají se čtením prvních dvou dílů trilogie. Sáhnout po nich doporučuji především dobrým žaludkem a klidným spánkem disponujícím fanouškům severských krimi románů.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeVraní dívka 2: Hladový oheň
Vraždy a psychoterapie

Sund, Erik Axl

Knižní klub, 2014

Napsat komentář