Co je život? Náhoda? Osud? Jaké jsou naše kořeny? Indiáni kmene Navahů nepochybují, oni ví, odkud pocházejí a kam směřují. Pojďme prozkoumat prostředí, které je formovalo a ovlivňovalo.
Jeden z autorů knihy byl před mnoha lety přijat do indiánského kmene Navahů, kde byl pod vedením jednoho z posledních tradičních šamanů Černého koně vzděláván ve velmi složitém, ale nádherném světě původních rituálů. K pobytu pozval i druhého autora a společně sepsali knihu o indiánských obřadech i o zvláštním srdečném vztahu, jaký mají Češi k indiánům. U jeho kořenů snad stojí vědomí společných mezolitických počátků. Indiáni říkají, že Evropané možná znají konec příběhu, ale oni jeho počátek. Na rozdíl od nás znají své kořeny; ještě vědí, odkud přicházejí.
Knihu Krása je rozmanitost plazů vydalo nakladatelství Dokořán.
Krávy a samurajové
Vlastimil Peřina je biolog, který pracuje na Správě Chráněné krajinné oblasti Železné hory a kromě přírody se mnoho let zabývá indiánským světem. Pročetl tuto knihu, doplnil několik citací a přímo do textu vepsal své komentáře. Některé z nich jsem považoval za tak osvětlující, že stojí za téměř doslovné uvedení.
Atmosférické jevy na poušti: V Americe jsem nebyl. Velkolepou oblohu jsem viděl v Hortobagy v Pustě, kterou jsem několikrát prochodil. Přitom krajina je tam při prvním dojmu fádní rovina – je to ale klam, povrch Pusty je nepředstavitelně pestrý a krásný a na mnoha místech „kontinuálně prastarý“. Působení nepřerušeného horizontu v rovině vystihl kamarád po třech dnech chození v Pustě: „Tady je toho dole kolem nás tak málo, že člověku nezbyde než bejt pořád napojenej na To nahoře.“ Možná proto je poušť považována za ideální místo kontemplace, je zde minimum rušivých vlivů z okolí. Žádné opakující se budovy…
Krása jako mnohost plazů: Tohle je silné místo knihy. Napadlo mě, ale zřejmě to s tím nebude přesně souviset, že ti nepřemýšlející a nelitující hadi mohou být něčím příbuzní s přístupem k životu, který si „pěstovali“ samurajové ve starém Japonsku nebo Psí vojáci na Velkých pláních. Život s vypořádaným vědomím vlastní smrti, která přijde dřív nebo později a které za určitých okolností můžu jít bez lítosti a přemýšlení vstříc, a pak to bude krásné a čisté. Nebezpeční jedovatí hadi člověka „donutí“ „být zde“ plně, krásně, přirozeně. Souvisí to se zpěvem ptáků.
Krávy v lese:Vyrůstal jsem na malé vsi na Vysočině, dvakrát se stalo, že z pastviny do lesa uteklo stádo krav. Jako malého kluka mě fascinovalo vyprávění těch, kteří se účastnili jejich chytání zpět. Kovbojské příběhy z JZD 70. let… Všichni účastníci líčili, jak krávy už po dvou dnech v lese naprosto zdivočely, kryly se za vegetací před pronásledovateli a snažily se nepozorovaně tiše zmizet. Možná, že domestikace je slabší nálepka, než se zdá. Z podobného okruhu je myslím i moje zkušenost ze zimních přechodů našich nebo slovenských hor se spacákem. První dva dny v mrazu člověk docela trpí, třetí den je to lepší a od čtvrtého, někdy už od třetího dne je člověk celý den venku na mraze a tělo už si „nestěžuje“ a člověk normálně funguje. Jako by se to vše přepnulo na jiný režim. Tohle je velká naděje pro krize všeho druhu.
Obřad smiřování stínů vietnamské války: Myslím, že mezi rituálem a performancí stojí akce Johna Lennona a Yoko Ono nazvaná „Bed in“, neboli v posteli, ale ve smyslu slov jako je Drivein. John a ve svém oboru neméně významná Yoko věděli, že jejich svatba 20. března 1969 bude velká mediální událost. Pozvali proto tisk do svého hotelového apartmá v týdnu mezi 25. a 31. březnem, a to kdykoliv mezi devátou ráno a devátou večer. Média se domnívala, že tato performance bude o sexu, ale místo toho John a Yoko seděli v posteli jako andělé – řečeno Johnovými slovy – a hovořili o míru. Tisk z toho udělal mírně skandální historku o slavných, ale naivních aktivistech a pár nepřišel navštívit žádný politik. John později tuto zkušenost zpracoval v písni „The Ballad of John and Yoko“.
Pozorování horizontu jako vrozený instinkt: Poodhrnutá záclona v ložnici, na kterou jsem byl kdysi opakovaně upozorňován, odhalila jeden můj osobní rituál: každý den, když ráno vstanu, vždycky se podívám z okna na obzor. Mám to štěstí, že bydlím v bytě, kde je z okna vidět vzdálená linie na rozhraní nebe a země. Samotnému by mi to asi nikdy nedošlo, dělám to zcela mimoděk a prozradila to ta záclona. Hovořil jsem o tom s více lidmi a ukázalo se, že v tomto nejsem ojedinělý. Možná máme rituály spojující nás se světy a ani o nich nevíme.
Úpravy krajiny: Gary Snyder v knize Back on the Fire říká: „Nemám výhrady vůči obnovování potoků, ničení hořlavého podrostu, provádění probírky, kácení opravdu nemocných stromů, trávení času počítáním žab v potocích, nahrávání sovího houkání, shromažďování dat na pracovní stanici a podobně. Sám to dělávám. Pokud o tom všem ale uvažujete jako o zboží, pak můžete zrovna tak vést internační tábor. Pokud to děláte s ohledem na přírodu v bezprostředním okolí, s důvěrnou znalostí, která přichází spolu s vědomím sebe sama jako součásti ekosystému, pak jsou tyto rutinní činnosti ve skutečnosti vzájemným ovlivňováním se s nelidskými tvory v sousedství a učením se od nich. Stávají se spoluprací, slavností, pamětním shromážděním, obřadem.“
Více informací o knize i autorovi najdete v článku Za rituály Navahů.
Napsat komentář
Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.