Chytré středy: Emoční inteligence

emoční inteligence
Podle nejnovějších poznatků je koeficient emoční inteligence (EQ) pro úspěch dvakrát důležitější než výše inteligenčního koeficientu.  Naštěstí se jedná o schopnost, kterou můžete zlepšovat a pilovat. Nahlédněte do knihy zakladatelů poradenské firmy v oblasti emoční inteligence.

Travis Bradberry a Jean Greaves jsou autoři bestsellerů a zakladatelé poradenské firmy TalentSmart®, která je největším poskytovatelem školení a testování v oblasti emoční inteligence na světě. Jejich knihy byly přeloženy do 28 jazyků a jsou dostupné čtenářům ve 150 zemích světa. Autoři přispívají do periodik jako Newsweek, BusinessWeek, Fortune nebo Forbes.

Vůbec poprvé uveřejňují autoři v knize svůj revoluční program, který pomáhá lidem identifikovat jejich schopnosti emoční inteligence, zlepšovat je a díky tomu si ulehčit cestu za dosažením nejdůležitějších cílů.

Knihu Emoční inteligence vydalo nakladatelství BizBooks

STRATEGIE SOCIÁLNÍHO POVĚDOMÍ

Měli jste někdy spolupracovníka, který k vám přišel a, aniž byste mu cokoliv řekli, věděl, jaký zrovna máte den a co se odehrává ve vaší mysli? Bylo mu jasné, že jste byli na mítinku s panem XY, protože byl vše schopen „vypozorovat“ z vaší tváře. Věděl, že by vám měl dát čas se zklidnit, a odsunul na později žádost, se kterou za vámi původně přišel. Určitě mu v ten moment něco došlo.

Anebo co třeba ta servírka, co „prostě zná“ přání každého ze svých zákazníků: jeden pár bývá rád o samotě uzavřen do svého vlastního světa; další pár rád přivítá příjemnou konverzaci s neznámou osobou, kdežto další stůl požaduje profesionální a vlídnou obsluhu bez zbytečných řečí. Každý z nich sedí u svého stolu, jí a pije, nechá se obsluhovat, pod povrchem se však skrývá mnoho věcí, každý stůl se stává jedinečný. Jak je možné, že je servírka schopna tak rychle posoudit každý stůl a rozpoznat jeho požadavky?

Vnímavý spolupracovník i servírka dosahují vysoké úrovně sociálního povědomí, čili dovednosti, kterou používají k pochopení a rozpoznání nálady jednotlivců a různých skupin lidí. Ačkoli tyto dvě osoby můžeme pokládat za ostřílené veterány, pravděpodobně se museli tuto schopnost naučit a dlouhodobě ji zdokonalovat.

Místo sebezpytu a snahy o pochopení sama sebe je sociální povědomí založeno na pohledu ven, abyste chápali a ocenili další osoby. Sociální povědomí je založeno na schopnosti rozpoznat a pochopit emoce druhých. Při kontaktu s nimi se nalaďte na jejich emoce, díky čemuž získáte ucelenějšího obrazu toho, co se ve vašem okolí děje. Bude to mít dalekosáhlý vliv na vše od vašich vztahů až po nejzákladnější prvky komunikace.

Pro vytváření dovedností sociálního povědomí je zásadní, abyste pozorovali ostatní lidi v různých situacích. Můžete někoho z povzdálí sledovat při čekání ve frontě v obchodě, stejně jako zkoumat osobu, s níž právě hovoříte. Brzy si naučíte všímat řeči těla, výrazů tváře, držení těla, tónu hlasu a dokonce i toho, co se skrývá pod povrchem, jako jsou hlubší emoce a myšlenky.

Jedna z fascinujících věcí při budování pronikavého smyslu pro sociální povědomí je to, jak jsou emoce, výrazy ve tváři a řeč těla v různých kulturách přenosné a stejně interpretovatelné. Tuto schopnost můžete používat, kdekoli budete.

Brýle, pomocí nichž okolí sledujete, nesmí být zastřené. První krok k získání sociálního povědomí tkví ve schopnosti nebýt sebestředný nebo roztržitý a ostatním lidem věnovat plnou pozornost.

Při posuzování lidí nepoužívejte jen oči: naučte se využívat všechny vaše smysly. Nejenže můžete uplatnit všech pět smyslů, ale můžete získat další kvantum informací, které se dostávají do mozku skrze smysl šestý, neboli emocemi. Vaše pocity vám mohou pomoci zaznamenat a interpretovat signály, které lidé vysílají. A právě tato signály vám pomohou vcítit se do kůže někoho jiného.

Podívejte se na sedmnáct strategií, uvedených v této kapitole.

Stanou se vaší pomocnou rukou při postupu vpřed, budete se umět lépe poprat se s překážkami, které se vám dostanou do cesty při získávání znalostí o lidech. Není možné pochytit všechny signály, a proto je opravdu důležité, abyste si všimli těch zásadních. V tomto vám pomohou právě tyto osvědčené strategie k získání sociálního povědomí.

Strategie sociálního povědomí

1. Oslovujte lidi jejich jmény.

2. Sledujte řeč těla.

3. Vše si načasujte.

4. Vytvořte si několik záložních otázek.

5. Nedělejte si na mítincích poznámky.

6. Společenská setkání si dopředu plánujte.

7. Ukliďte si vnitřní nepořádek.

8. Prožívejte přítomnost.

9. Vydejte se na patnáctiminutovou procházku.

10. Sledujte EQ ve filmech.

11. Procvičujte umění naslouchat.

12. Běžte pozorovat lidi.

13. Řiďte se pravidly kulturního zázemí.

14. Testujte přesnost odhadu.

15. Obujte se do jejich bot.

16. Vnímejte celkový kontext.

17. Zachyťte náladu v místnosti.

 

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeEmoční inteligence
+ nejpopulárnější on-line test emoční inteligence na světě!

Bradberry, Travis

BizBooks, 2013

Napsat komentář