Rokokokoktejl v próze

5d2933237680da0e729184bdd25cb838
Pamatujete si divadlo Rokoko, nebo slyšíte tento pojem poprvé? Víte, kdo se podílel na jeho chodu, hrál a zpíval ve hrách a recitálech tam uváděných?

Pokud ne a zajímá vás to, určitě si vyberte za společníka knihu Waldemar Matuška a zlatá šedesátá v divadle Rokoko autorů Marie Formáčkové a Michala Herzána, která vyšla v nakladatelství XYZ již ve druhém vydání. Marie Formáčková (*1952) je zkušenou spoluautorkou mnoha autobiografických knih, které napsala například s Helenou Růžičkovou a Zitou Kabátovou. Michal Herzán (*1948) je herec, moderátor, publicista, scénárista a producent, a můžeme ho spatřit po boku různých hvězd na zájezdových pořadech.

Ač se nám autoři snaží naznačit názvem i fotografií na přebalu, že bude celá kniha věnována Waldemaru Matuškovi, skutečnost je zcela jiná. Její zaměření mnohem více charakterizuje podtitul zlatá šedesátá v divadle Rokoko.

V několika kapitolách se dozvíme historii vzniku paláce Rokoko, různé teorie zrodu zvláštního jména i divadelní dějiny od prvního ředitele Karla Hašlera, přes pauzu ve válečných a revolučních letech, až po největší rozmach pod vedením Darka Vostřela v letech 1957 až 1970. Stručně nastíněná jsou i další období až po současnost. Největší pozornost je věnována oněm „zlatým šedesátým“. Rokoko v té době patřilo mezi tzv. divadla malých forem a jeho repertoár tvořily kabarety, recitály zpěváků a hudebně-dramatická představení jako Filosofská historie. Darek Vostřel ve dvojici s Jiřím Šaškem oživili „forbíny“ – satirické improvizované výstupy na předscéně, v nichž se skvěle doplňovali. Rokokem prošlo bezpočet hereckých i pěveckých hvězd. Kariéra dnes už slavných zpěváků – Marty Kubišové, Heleny Vondráčkové či Václava Neckáře byla raketově nastartována právě vstupem do Rokoka, které mělo v té době úzké napojení na rozhlas a televizi.

V knize najdete krátké medailony těch, kteří divadlem za ta léta prošli. Informace s daty narození, popřípadě úmrtí, něco málo o studiích či rodinném zázemí, ale hlavně za jakých okolností byli přijati do souboru Rokoka, jaké role vytvořili či jaké písně nazpívali. To celé doplňují citace vzpomínek na danou osobnost nebo na onu dobu zveřejněné v jiných publikacích. Rozhodně nejde o vyčerpávající životopisy, spíše o krátké nastínění, kteří slavní se na tehdejší popularitě podíleli. Pochopitelně je zde i zpracování osobnosti Waldemara Matušky, ale nikterak nevyčnívá z koncepce knihy.

Celý tento „suchý“ výčet je podmazán úryvky z her, texty písní, osobními vzpomínkami a dvěma sadami černobílých fotografií zachycujících dění na scéně.

Celkově působí kniha příjemným, odpočinkovým dojmem. Rozhodně může být přínosem pro příznivce historie divadla či připomínkou pro pamětníky oněch šedesátých let. Jediné, co bych tomuto projektu vytkla, je mystifikační název a vůbec grafika celé obálky, která spíše dává tušit biografii Waldemara Matušky, kterou není, než vzpomínku na vše, co se událo v divadle Rokoko. Pominu-li tento prohřešek, který zajisté autorům zvedá prodejnost a trochu neuspořádané pořadí osobností v encyklopedické části, bylo pro mne její přečtení přínosem. Vždyť v médiích je v souvislosti se šedesátými lety zmiňováno většinou pouze divadlo Semafor a jména Darek Vostřel a Jiří Šašek jsou takřka zapomenuta. Nebojte se tedy Rokokoktejlu a doplňte si vědomosti o divadle a lidech kolem něj. Stojí to za to.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeWaldemar Matuška a Zlatá šedesátá

Formáčková, Marie - Herzán, Michal

XYZ, 2012

Napsat komentář