Krásná práce fotožurnalisty

laforet
Jak vzniknou snímky, které řeknou více než slova, prozrazuje zkušený fotograf Vincent Laforet.

Profesionální fotoreportér Vincent Laforet pracuje pro The New York Times, National Geographic, Vanity Fair, Time, Sports Illustrated, Newsweek a Life. V roce 2008 vyhrál se svými snímky z olympijských her v Pekingu sportovní kategorii World Press Photo a roku 2002 získal Pulitzerovu cenu za reportáž z Afghanistánu.

Laforet patří k nejlepším fotografům současnosti. Ve své nové knize Velká kniha reportážní fotografie, vydané nakladatelstvím Computer Press, prozrazuje mnoho svých vlastních tipů a triků, jak lze dosáhnout perfektní  a jedinečné fotografie. Kniha je určena primárně profesionálním fotografům, ale dle mého názoru ji ocení i začátečníci. Všechny fotografie, které jsou v knize, mají své vlastní příběhy. Pozadí jejich vzniku odtajňuje Laforet na přiloženém DVD, kde zároveň prozrazuje, s jakým tělem, objektivem a nastavením byly konkrétní snímky pořízeny.

Fotografování je o hledání správného pohledu, neobvyklého, nečekaného, takového, jaký ještě nikdo neobjevil. Právě kvůli jiným úhlům pohledu miluje Laforet leteckou fotografii, často si objednává na focení vrtulník, a tak dlouho krouží kolem nějakého místa, dokud neuvidí něco, co by stálo za vyfocení. Z ptačí perspektivy zvěčnil mimo jiné bruslaře v Central Parku, golfisty v Illinois, dálnice v Kalifornii a také krajinu zpustošenou hurikánem Katrina.

Nejde o vás a vaše zážitky coby fotoreportéra; jde o fotografie, které pořídíte. Jde o lidi, jejichž příběh jimi vyprávíte. (str. 23)

Nepatří k těm fotografům, kteří mačkají spoušť desetkrát za minutu s tím, že něco z toho se snad podaří. Laforet sedí dlouhé hodiny na jednom jediném místě a trpělivě vyčkává na ten správný okamžik, přemýšlí, jaký objektiv je nejvhodnější, uvažuje, kam se asi podívá hráčka tenisu, když vyhraje a podle toho si pak vybírá svou pozici. Jistě, je to sázka do loterie, nikdy neví, jak se fotografovaný zachová, ale má takové štěstí, že mu to většinou vyjde. A pak, díky všem předcházejícím úvahám, vznikne jedinečný snímek, kterým se může pochlubit jen mistr Vincent Laforet.

V jeho knize jsou jak fotografie, na které se Laforet dlouho připravoval, tak i fotografie, které jsou dílem náhody. Na focení opraváře na mrakodrapu Chrysler Building v New Yorku si dal opravdu záležet, vybral si objektiv, připravil stativ, o deset pater níže umístil dva blesky, další dva dal před opraváře, jeden za něj a výsledek je perfektní. Stejně dokonalým dojmem působí ale i fotografie muže v bílém klobouku kráčejícího do moře, kterého si Laforet všiml úplnou náhodou. Co z toho plyne? Dívejte se kolem sebe a snažte se odhalit něco, co jiní nevidí. Časem budou možná na obálce New York Times i vaše fotky.

Nemusí být hned vaším cílem stát se fotoreportérem; nemusíte chtít změnit svět. Já bych vám doporučil jedno: užívejte si každou chvíli strávenou fotografováním, bavte se. A zkoušejte. (str. 14)

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeVelká kniha reportážní fotografie
Jak vznikají snímky, které řeknou víc než slova

Laforet, Vincent

Computer Press, 2012

Napsat komentář