Braková literatura má v tuzemsku poměrně dlouhou tradici a my vám v dnešních tipech přinášíme ochutnávku některých jejích fenoménů! Začtěte se do obskurního a perverzního psaní Emila Hrušky nebo do historie prvního českého seriálového detektiva.
Emil Hruška představuje ve své knize Král českého braku fenomén české brakové literární scény meziválečné doby, ale později i období čtyřicátých let – Václava Jelínka. Jedná se o autora, který se ničeho moc nebál, a tak jeho knihy hrají všemi barvami sexuální perverze a morbidní dekadence. Inu, zjistěte sami!
Král českého braku
Doba a život Václava Jelínka alias Slávy V. Jelínka, ale také Willibalda Yöringa
Autor: Emil Hruška
Počet stran: 264
Vazba: vázaná
Formát: 145×205 mm
ISBN: 978-80-278-0091-9
Doporučená cena: 279 Kč
Knihu Král českého braku vydalo nakladatelství Epocha.
Václav Jelínek (1905–1967), který své romány podepisoval jako Sláva V. Jelínek a za nacistické okupace, kdy se „dal k Němcům“ pod jménem Willibald Yöring, byl fenoménem české brakové literatury let dvacátých až čtyřicátých. Byl neuvěřitelně plodný: během své spisovatelské kariéry vydal přes stovku „děl“, jejichž obsah sahal od „červené knihovny“ po dobrodružství všeho druhu. Oživované mrtvoly, oplodňování žen semenem z oběšenců, krysy požírající lidi… Notná dávka perverze Jelínka „proslavila“ tak, že jeho knihy jsou dnes cenným sběratelským artiklem – právě pro svou neuvěřitelnou stupiditu a dekadenci. Za okupace Jelínek udával své spoluobčany a byl za to pak odsouzen na několik let do vězení. Ve vazbě sepsal jakousi svou obhajobu, která však nemohla být jiná, než jeho „slavná“ díla.
Ukázka z knihy
Slovo brak pochází z německého der Brack čili zmetek.
Dušan Karpatský píše v knize Labyrint literatury, že brakem je „ten nejhorší druh zábavné četby, který chce nejširším čtenářským vrstvám poskytovat pouze vzrušující čtivo a vůbec nedbá o uměleckou hodnotu. Začal se šířit v 1. pol. 18. století, rozbujel se v 19. stol. a jeho produkce zdárně pokračuje i v době nejnovější, přinášejíc svým často anonymním autorům i nakladatelům slušný zisk“. Karpatský také uvádí, že „pokleslá literatura tohoto typu se jednostranně soustřeďuje na děj a libuje si ve vnějších efektech, s motivací jednání postav si moc starostí nedělá, stejně jako s kompozicí či stylem. A končí obvykle happy endem. Když se přece jen vyznačuje jistými kvalitami nebo má blíže ke kýči, říká se jí slušněji literatura bulvární, konzumní nebo masová“.
Přečtěte si celou ukázku.
O autorovi
Emil Hruška (*1958, Mladá Boleslav) vystudoval práva (s pozdější specializací na právo průmyslového vlastnictví) a žurnalistiku. Po léta působil jako novinář a podnikový právník (mimo jiné v plzeňském holdingu ŠKODA). V rámci výkonu své profese pobýval v řadě zemí včetně Mongolska, Ruska, Srbska či Bulharska. Od roku 2004 se specializuje na problematiku Evropské unie a působí jako poradce některých českých poslanců Evropského parlamentu. Literární činnost a publicistika se často překrývá s jeho profesním zájmem. Je mimo jiné autorem knih Akce Zeppelin (1999), Pohoří divočáků (2002), Vražda profesora Lessinga (2003), Sudetoněmecké kapitoly (2008), Konrad Henlein – Život a smrt (2010), Převedu vás… Na onen svět! (2012), Boj o pohraničí (2013), Peripetie sudetoněmeckého principála (2014), Pán protektorátu. K. H. Frank známý a neznámý (2015), Aktovky v dějinách (2015), ale také povídkových sbírek My, hoši ze Sudet (2005, vyšlo zatím pouze německy pod názvem Das Pferd am Fallschirm, 2010) a Muž dvou rakví (2007). Publikoval také velké množství článků a odborných statí v českém a německém tisku.
Zdroj informací: knihkupectví Kosmas
O nakladateli
Nakladatelství Epocha ve stávající podobě existuje a vydává od října roku 2002. Navazuje na činnost stejnojmenného subjektu, který vznikl roku 1996. Jeho ediční profil byl tehdy vyhraněný, soustředil se na historii prezentovanou životopisnými monografiemi významných postav českých, ale i světových dějin. V roce 2002 se Epocha rozšířila, a to nejen personálně, ale především koncepčně. Její ediční záběr se rozrostl o další žánry a s tím se rozšířila i autorská základna, která se neomezuje jen na domácí zdroje. Dominantním směrem ediční koncepce zůstává i nadále literatura faktu a historie, nově je velký prostor v edičních plánech věnován fantastice.
————————————————
Kniha Případ Clifton z pera Michala Jareše pojednává o historii tzv. cliftonek – detektivních příbězích s hlavním hrdinou Léonem Cliftonem. Šlo o brakovou literaturu, ovšem velmi oblíbenou. Přečtěte si o tomto fenoménu prvního českého seriálového detektiva více a poznejte všechny jeho dostupné případy!
Případ Clifton
Monografie jednoho sešitu
Autor: Michal Jareš
Počet stran: 584
Formát: 163×246 mm
ISBN: 978-80-200-3354-3
Doporučená cena: 520 Kč
Knihu Případ Clifton vydalo nakladatelství Academia.
Cliftonka (nebo také „kliftonka“) je pojmenování, které se stalo – podobně jako označení „rodokaps“ – zástupným pro sešitové řady s uzavřeným obsahem a hlavním hrdinou Léonem Cliftonem. Již od svého vzniku byly přitom cliftonky (sešity jinak označené titulem Detektivní novelly) chápány jako četba velmi nízká, proti které by se mělo neustále bojovat. O její oblibě ovšem svědčí to, že v mnoha reedicích vyšlo 275 sešitů. Kniha se věnuje nejen vzniku a popisu celého fenoménu detektivních sešitů u nás, ale přináší i zcela nepostradatelný a velmi podrobný katalog všech dostupných případů našeho prvního českého seriálového detektiva.
Ukázka z knihy
Zajímavou součástí 1. případu Cliftona je, jakým způsobem byla tato fiktivní postava zkonstruována, přičemž k charakteru žánru a jeho poetiky patří nejen snaha vytvořit věrohodnou fikci konkrétního existujícího člověka, ale i zjevné rozpory v jeho konstrukci, které jsou dány tím, že jednotlivé části série dbají na okamžitý formulační či dějový efekt, aniž by měly potřebu hlídat kontinuitu fikce. Nepředpokládalo se totiž, že by si adresát informace podávané v jednotlivých sešitech usouvztažňoval. Pokud tedy začneme Cliftona zkoumat na základě toho, co se o něm dovídáme z textů dané sešitové série, narazíme na neuvěřitelné množství velmi podrobných informací, které ale často platí jen pro jeden konkrétní příběh a v rámci série nejsou domyšleny až do konce, takže si ve své fragmentárnosti mohou i odporovat.
Přečtěte si celou ukázku.
O autorovi
Mgr. Michal Jareš (1973), literární historik, básník, redaktor a editor, pracuje v Oddělení lexikografie Ústavu pro českou literaturu AV ČR. V posledních letech spolupracoval mj. na slovníku Česká literární nakladatelství 1949–1989 (Academia 2014), Dějinách československého komiksu 1900–2000 (2014). Edičně připravil mj. spisy Vladimíra Körnera, Básnické dielo Štefana Strážaye (Bratislava 2011), Větrník K. M. Čapka-Choda, deníky Josefa Kocourka ad.
Zdroj informací: knihkupectví Kosmas
O nakladateli
Nakladatelství Academia vydává původní vědecké monografie a práce českých vědců, díla klasiků vědy, překlady zahraničních autorů, populárně naučnou literaturu, literaturu faktu, encyklopedie, slovníky, jazykové učebnice, příručky a vysokoškolské učebnice, ale také kvalitní českou i překladovou beletrii. V nakladatelství dále vychází populárně naučný časopis Živa.
Tradiční cílovou skupinu produkce nakladatelství Academia tvoří vysokoškolští studenti, pedagogové a odborná veřejnost. V posledních letech také stoupá počet laických zájemců o populárně naučnou a uměleckou literaturu. Všechny publikace jsou proslulé profesionálním zpracováním – pečlivou redakční přípravou a kvalitní grafickou a tiskovou podobou. Splňují tak požadavky všech náročných zákazníků.
Zapojte se do našich aukcí, v nichž najdete tyto knihy a mnoho dalších za skvělé ceny.
Zajímá vás historie brakové literatury v Česku? Máte tento žánr rádi? Napište nám svůj názor v komentářích.
Související knihy
Král českého brakuDoba a život Václava Jelínka alias Slávy V. Jelínka, ale také Willibalda Yöringa
Hruška, Emil
Epocha, 2022
Případ CliftonMonografie jednoho sešitu
Jareš, Michal
Academia, 2022
Napsat komentář
Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.