Rituál

Belsham_Balzamovac_audio
Egypťané nabízeli kdysi dávno svým zesnulým panovníkům cestu k posmrtnému životu nejenom stavbou pyramid, ale hlavně propracovaným balzamovacím rituálem. A díky moderní archeologii se staré postupy dochovaly až dodnes. Koho by ale napadlo je ještě používat?

I závěrečný titul trilogie Tatérka/Zloděj tetování z pera Alison Belsham už nabídl server Audioteka.cz toto léto na svých stránkách ke stažení. Nese název Balzamovač (The Embalmer, 2020, česky 2022) a jako podklad pro interpretaci hlasy Lucie Juřičkové a Martina Zahálky posloužil překlad Alžběty Ambrožové.

Opakování je prý matka moudrosti, a tak si hned na začátku v rychlosti připomeňme, o čem první dva příběhy výše zmíněné trilogie až dosud vyprávěly. Celé dobrodružství začalo v roce 2016, kdy Alison Belsham zvítězila v literární soutěži v rámci skotského festivalu detektivek. Díky tomu získala motivaci i podmínky k dopsání celého románu s názvem Tatérka (The Tatoo Thief, 2018, česky 2018). Na velký úspěch detektivky z prostředí tatérské komunity navázala druhou knihou s názvem Inkoust (Her Last Breath, 2019, česky 2020). A celou sérii prozatím uzavřela právě Balzamovačem, o němž si budeme povídat dnes. Přesněji o jeho zvukové verzi.

Zatímco v prvním titulu série se nově jmenovaný inspektor Francis Sullivan za významného přispění majitelky tetovacího salónu Marni Mullinsové honil za sběratelem tetování (ta byla odřezávána z těl umírajících obětí), v Inkoustu se role trochu zamíchaly. Marnin syn Alex je většinou vyšetřovacího týmu považován za jasného pachatele dalšího sériového zabijáka, který tentokrát své oběti tráví jedovatým tetovacím inkoustem. Jenom Francis nakonec uvěří v Alexovu nevinu a vezme případ do svých rukou. Ve třetím příběhu sice tetování také hraje svoji roli, ale spíše jen jako doprovodný jev. Zato Marni to nemá lehké a je obviněna z vraždy vlastního manžela. Francis, který nevěří, že by vraždila ona, je z vyšetřování odvolán pro údajný střet zájmů. Ano, tady autorka naráží na od prvního dílu rozehranou romanci, která ale nikdy nedospěla do reálného vztahu. Dokonce možná nestačila dozrát ani k hranici platonické lásky. Nicméně hlavní dějová linie se točí kolem další série vražd. Tentokrát se pachatel pustil do egyptského balzamovacího rituálu. A to se vším všudy, tedy i s kanopami naplněnými příslušnými orgány právě zabitého člověka, přičemž pro každou ze čtyř kanop posloužila vždy nová oběť. Zkrátka o překvapení není v tomto titulu nouze.

Netuším, jakým dojmem na čtenáře působí úvod tištěné verze, ale třináct kroků balzamovacího procesu hned v úvodu, navíc předčítaných hlubokým hlasem Martina Zahálky, vyvolává skoro až děsivé mrazení. Mužský hlas tedy opět, podobně jako v Inkoustu, zastupuje onu stranu zákona, která má být dopadena a potrestána. Zatímco zvonivě příjemný tón přednesu Lucie Juřičkové nás provádí vším ostatním, a to velmi sugestivní formou.

Přestože má Balzamovač ve své knižní formě o téměř dvacet stránek méně než jeho předchůdce, v audioknižní podobě trvá poslech o více než půl hodinu déle než u Inkoustu. A to je seznam zvukových stop pro změnu o pět souborů ve formátu mp3 kratší. Což v praxi znamená delší kapitoly a možná i o trochu více hudebních předělů.

Na úplný závěr povídání o trilogii Tatérka/Zloděj tetování připomenu, že Alison Belsham spojila síla s Nickem Higginsem a na jaře 2022 jim vyšel společný román s názvem Death in Kabul. Na ten ještě na podzim letošního roku pak měla navázat kniha Death in Helmand. Jak na tom budou tyto dva vysoce akční romány přirovnávané k práci Leea Childa z hlediska dostupnosti překladů do češtiny, to zatím netuším. Ale budu doufat, že pokud na nich zatím ještě nikdo nepracuje, stane se tak brzy. Myslím, že Alison Belsham totiž zdaleka neřekla své poslední spisovatelské slovo.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeBalzamovač

Belshamová, Alison

Voxi, 2022

Napsat komentář