Jak pomoci svým dětem překonávat problémy

Deti
V dnešní době dětí trápí různé problémy. Kdo by jim s nimi měl pomoci? Osoby, se kterými se setkávají nejčastěji. Mimo učitelů, vychovatelů atd. i rodiče. Nevíte, jak na to? Podívejte se na dnešní knižní tipy, ve kterých najdete hned tři užitečné knihy.

Nahlédnout do dětského nitra vám pomůže klinická psycholožka Violet Oaklander. Ve své nové knize Ukrytý poklad vychází z gestalt terapie, jejímž cílem je dosažení sjednocení těla, pocitů a rozumu.

Téměř tři desetiletí po knize Třinácté komnaty dětské duše, kterou mnozí považují za základní knihu o terapii hrou, přišla autorka s novou publikací. I ta se zaměřuje na vztah mezi terapeutem a dítětem či dospívajícím a představuje řadu tvořivých, expresivních a projektivních technik pro odhalení klientova vnitřního já. Stává se tak mapou ke skrytému pokladu, který ale nikdy nelze úplně odhalit, protože dítě se stále rozvíjí a mění a jeho hloubka je nezměrná. Pomocí této mapy se autorka snaží, aby děti navázaly kontakt s vlastními emocemi, zlepšily své vztahy s druhými lidmi, oživily své smysly a našly kontakt s vlastním tělem. I když je kniha psaná z pozice gestalt terapie, je vhodná pro všechny psychoterapeuty, psychology, sociální pracovníky, vychovatele a další odborníky, kteří pracují s dětmi a mládeží, pro rodiče, a dokonce i pro dospělé, kteří chtějí navázat kontakt se svým vnitřním dítětem. Spíše než o text, jejž je nutné číst od začátku do konce, se jedná o studnici různých pozorování, příkladů, podnětů a metodických doporučení.

Ukrytý poklad

Dětské nitro z pohledu gestalt terapie
Autorka: Violet Oaklander
Přeložila: Marcela Koupilová

Počet stran: 256
Vazba: vázaná
Formát: 165×236 mm
ISBN: 978-80-262-1879-1
Doporučená cena: 459 Kč

Knihu Ukrytý poklad vydalo nakladatelství Portál.

Ukázka z knihy

Většina dětí má pocit, že jim nikdo nenaslouchá. Myslím, že právě to způsobuje mnoho problémů, zvláště u velice malých dětí, které ještě nezískaly dovednosti a slovní zásobu, které by jim umožnily vyjádřit, co potřebují říct. Vzpomínám si na jednoho čtyřletého chlapce, kterého za mnou nedávno přivedla maminka. Ta si s ním už nevěděla rady, protože chlapec míval časté záchvaty vzteku, a měla pocit, že už to sama nezvládá. Pro malé dítě je těžké zapojit se do dospělého hovoru, požádala jsem oba dva, aby mi nakreslili obrázek toho, co jednomu na druhém nejvíc vadí. Matka okamžitě začala kreslit chlapce ležícího na zemi se záchvatem vzteku. Chlapec se na ni chvíli díval a pak nakreslil svůj obrázek vztekajícího se chlapce, nad kterým stála postava matky. Požádala jsem matku, aby chlapci na obrázku řekla, kvůli čemu je tak rozčílená. Řekla: „Nemám ráda, když se tak vztekáš. Nevím, co mám dělat.“ Pak jsem požádala chlapce, aby mluvil k postavě matky: „Nemám rád, když nade mnou stojíš a ječíš, když se vztekám!“ A jak nemluvili přímo jeden k druhému, ale k obrázkům, chlapec řekl: „Neposloucháš mě.“ Matka ho údajně požádala, aby si před večeří uklidil hračky, které byly rozházené všude kolem. Pokoušel se jí říct, že tam některé hračky donesl mladší bratr. Matka to ale nezachytila, zvýšila na něj hlas, že má uklízet, načež se chlapec začal válet po zemi, křičet a kopat kolem sebe. Tento scénář se opakoval z různých příčin mnohokrát.
Matka mi po tomto setkání vyprávěla, že zaznamenala velké zlepšení, a byla ochotná připustit, že je vyvolala její větší ochota naslouchat. (str. 191)

Přečtěte si celou ukázku.

O autorce

Violet Oaklander vystudovala klinickou psychologii, manželské a rodinné poradenství a speciální pedagogiku. Pracovala jako psycholožka a psychoterapeutka zaměřená na děti a dospívající. Vedla výcvikové semináře o svém přístupu, který kombinuje gestalt terapii s řadou expresivních technik. V Portále vyšly její slavné Třinácté komnaty dětské duše.

Zdroj informací: nakladatelství Portál

————————————————

Víte, co znamená pojem vývojová dysfázie? Vše podstatné se dozvíte v knize od Markéty Doležalové a Michaely Chotěborové. Poradí vám i to, jak správně pracovat s dětmi, kterých se tato diagnóza týká.

Vývojová dysfázie je v současné době poměrně často stanovovaná diagnóza u dětí. Mnoho rodičů (ale i dalších zájemců o logopedickou problematiku) nemá jasno v tom, co všechno se pod pojmem vývojová dysfázie skrývá. Publikace vznikla z potřeby poskytnout rodičům, ale i dalším zájemcům, např. z řad dětských lékařů, pedagogických pracovníků (učitelů v mateřských i základních školách, asistentů pedagoga), dětských psychologů a dalších, text, který srozumitelným způsobem shrnuje základní informace o této diagnóze.

Pro jasnější náhled do problematiky začíná kniha kazuistikami – příběhy dětí s vývojovou dysfázií. Text dále představuje, co vývojová dysfázie je, jak se dělí, jaké má příčiny, symptomy. Rovněž se věnuje diferenciální diagnostice a představuje tým odborníků, na které je možné se při péči o dítě s vývojovou dysfázií obrátit. V knize najdou čtenáři i konkrétní tipy a rady pro rozvoj oslabených oblastí. Nechybí ani pohled na specifika dětí s vývojovou dysfázií ve školních institucích (zejména mateřské a základní škole). Kniha je doplněna odkazy na konkrétní didaktické hry a pomůcky, které lze při práci s dětmi s touto diagnózou využít.

Vývojová dysfázie

Průvodce pro rodiče a další zájemce o tuto problematiku
Autorky: Markéta Doležalová, Michaela Chotěborová

Počet stran: 112
Vazba: brožovaná
Formát: 150×210 mm
ISBN: 978-80-88429-11-1
Doporučená cena: 270 Kč

Knihu Vývojová dysfázie vydalo nakladatelství Pasparta.

Ukázka z knihy

Dítě s vývojovou dysfázií může mít různé obtíže:

1) Příznaky v řeči

  • Nejtypičtějším a zároveň nejnápadnějším příznakem je opožděný vývoj řeči. Dítě dlouho nemluví nebo mluví málo; má velmi malou úroveň slovní zásoby, která jen velmi pomalu narůstá. Mnohá slova vůbec nezná nebo je nepoužívá. Má obtíže se zapamatováním nových slov, zaměňuje podobná slova.
  • Řeč může být velmi špatně srozumitelná, narušena je artikulace většího množství hlásek. Dítě má často „vlastní slovník“.
  • Typické jsou obtíže v tvorbě vět a gramatické stavbě řeči – dítě špatně skloňuje a časuje slova, má potíže s užitím předložek, spojek či zvratných zájmen. Věty jsou krátké, kostrbaté, se špatným slovosledem.
  • Často převažuje vyjadřování v jednoduchých větách (jednoslovných či dvouslovných).
  • Může být narušeno porozumění řeči (dítě nerozumí významům slov, tvarům slov či větám a složitějším sdělením – je nutné mu instrukce opakovat, zjednodušovat).
  • Dítě může zaměňovat, přehazovat či vynechávat hlásky či slabiky ve slově, zkracovat delší slova (např. slovo „LOKOMOTIVA“ říká jako „LOTIVA“).  (str. 25)

Nezapomeňte si přečíst celou ukázku.

O autorkách

Mgr. Michaela Chotěborová pracuje jako klinická logopedka na Foniatrické klinice VFN v Praze.
Mgr. Markéta Doležalová pracuje jako klinická logopedka ve společnosti Klinická logopedie JINAK s.r.o.

 

————————————————

Poslední kniha zaujme především rodiče předškoláků. Najdete v ní totiž různé tipy zaměřené na to, jak posílit sociální dovednosti a minimalizovat nevhodné chování dětí předškolního a raného školního věku. Pomůžete jim tak porozumět tomu, proč je nutné (a přínosné) dodržování některých zásad společenského chování.

Publikace je ojedinělou metodikou s množstvím her a technik určených k rozvoji sociálních dovedností dětí předškolního i raného školního věku. Cílem autorek je dětem zprostředkovat zásady prosociálního jednání a dovést je k jejich vědomému používání v kontaktu s druhými lidmi.

Sociální dovednosti v mateřské škole

Aktivity k minimalizaci nevhodného chování v předškolním věku a posilování sociálních dovedností
Autorky: Zděňka Michalová, Alžběta Kratochvílová

Počet stran: 152
Vazba: brožovaná
Formát: 207×288 mm
ISBN: 978-80-271-3361-1
Doporučená cena: 299 Kč

Knihu Sociální dovednosti v mateřské škole vydalo nakladatelství Grada.

Obsah knihy

I. Stimulace a rozvoj základních sociálních dovedností

  1. Úvod do programu, seznámení se s klíčovými postavami programu
  2. Adaptace na nové prostředí
  3. Otázky a odpovědi
  4. Proč se lidé zdraví?
  5. Proč používáme slova prosím a děkuji?
  6. Kdy je vhodné odmítnout nabízenou pomoc?
  7. Proč si přejeme navzájem něco dobrého?
  8. Proč je dobré dodržovat čistotu a základní hygienické návyky?
  9. Proč je dobré dodržovat pořádek?
  10. Proč je dobré umět se soustředit, zklidnit a relaxovat?
  11. Proč je dobré dbát na bezpečnost? Jak souvisí bezpečnost se zklidněním se?
  12. Proč je dobré učit se spolupracovat?

II. Jak ovládat své chování?

  1. Seberegulace chování (I. část)
  2. Seberegulace chování (II. část)
  3. Seberegulace chování (III. část)
  4. Seberegulace chování (IV. část)

O autorce

PhDr. Mgr. Zdeňka Michalová, Ph.D. se narodila 24.1.1961 v Berouně a působí jako odborná asistentka katedry speciální pedagogiky Pedagogické fakulty UK v Praze. Zabývá se především výchovou, vzděláváním a výzkumem sociálně narušené mládeže. Je autorkou řady odborných publikací.

Zdroj informací: Středočeská vědecká knihovna v Kladně


Zapojte se do našich aukcí, v nichž najdete tyto knihy a mnoho dalších za skvělé ceny.

Která z dnes představených knih vás nejvíce zaujala? Napište nám svůj názor v komentářích.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeUkrytý poklad
Dětské nitro z pohledu gestalt terapie

Oaklander, Violet

Portál, 2022

zobrazit info o knizeVývojová dysfázie
Průvodce pro rodiče a další zájemce o tuto problematiku

Doležalová, Markéta – Chotěborová, Michaela

Pasparta, 2021

zobrazit info o knizeSociální dovednosti v mateřské škole
Aktivity k minimalizaci nevhodného chování v předškolním věku a posilování sociálních dovedností

Kratochvílová, Alžběta – Michalová, Zdeňka

Grada, 2022

Napsat komentář