Dnes vám přinášíme tipy na tři romány, které jsou v něčem velmi odlišné, ale zároveň mají mnoho společného. Hlavní hrdinové v nich bojují o přežití. Jeden se utápí v úvahách o svém životě, druhý v beznaději a třetí čelí diktatuře, které se jen těžko dokáže bránit.
Příznivci úvah nad vlastním bytím by si neměli nechat ujít nový román amerického autora Johna Bartha. Hlavní hrdina Todd Andrews žije život, který by mu mohl leckdo závidět. On sám v něm však marně hledá smysl…
„Nihilistická komedie“ Plovoucí opera, debut slavného amerického romanopisce Johna Bartha, se zabývá neobvyklým milostným trojúhelníkem a destruktivním účinkem abnormálně aktivního intelektu na vlastní život i okolí. Právník Todd Andrews žije sám v hotelu, potrpí si na drahé obleky a whisky, kouří doutníky a užívá si intimní přátelství s manželkou svého nejlepšího kamaráda. Tvrdí o sobě, že není filozof, přesto své excentrické názory rád aplikuje na vlastní život a životy druhých lidí, a to často s neradostnými následky. Důkladným zkoumáním klíčových událostí svého života ve snaze dobrat se důvodů, jež k nim vedly, dochází k přesvědčení, že neexistují žádné absolutní hodnoty ani racionální příčiny a život je řízen jen sledem nahodilých incidentů. V důsledku toho se jednoho červnového rána roku 1937 rozhodne spáchat sebevraždu, protože život a smrt jsou rovnocenně nemotivovány, a důvody žít jsou tedy stejně neobhajitelné jako důvody zemřít.
Plovoucí opera
Autor: John Barth
Přeložil: Jaroslav Hronek
Počet stran: 288
Vazba: vázaná
Formát: 138×200 mm
ISBN: 978-80-7675-026-5
Doporučená cena: 348 Kč
Knihu Plovoucí opera vydalo nakladatelství Dokořán.
Ukázka z knihy
To ráno roku 1937 (rozhodnu se pro 21. červen) jsem se nejspíš probudil kolem šesté. Vinou nemocné prostaty jsem měl mizernou noc. Opakovaně jsem vstával, abych si zakouřil, prošel se po pokoji, poznamenal si pár řádek k mému Šetření nebo civěl z okna na budovu protější pošty. Těsně před východem slunce se mi pak konečně podařilo usnout, ale s úderem šesté mě ze spaní vytrhlo světlo, tak jako každé ráno.
Bylo mi tehdy sedmatřicet, a jak bylo mým zvykem, uvítal jsem nový den hltem Sherbrooku z láhve připravené na okenním parapetu. I teď tam stojí, samozřejmě už ne táž. Zvyk zdravit ráno tím, že do sebe jednu kopnu, byl pozůstatkem studentských let. Přišel jsem tomu skutečně na chuť, ale před pár lety jsem toho nechal. Přerušil jsem ten zvyk po zralé úvaze a vlastně jen proto, abych se v přerušování zvyků procvičil.
Otevřel jsem tedy oči i láhev, pořádně si loknul, zatřásl sebou od hlavy k patě a prohlédl si svůj pokoj. Bylo slunečné ráno, a přestože mám okno obrácené k západu, odráželo se do místnosti dost světla, aby ji prosvětlilo. Škoda přeškoda: hotel Dorset byl vybudován na počátku osmnáctého století a můj pokoj – stejně jako mnohé dámy v letech – vypadá nejlépe v tlumeném osvětlení. (str. 15)
Přečtěte si celou ukázku.
O autorovi
John Simmons Barth (* 1930, Cambridge, Maryland) je americký romanopisec a autor povídek, který proslul zejména díly postmoderních a metafikčních kvalit. Krátce studoval moderní instrumentaci na newyorské konzervatoři Juilliard School, poté absolvoval Univerzitu Johnse Hopkinse v Baltimoru. Debutoval dvěma realistickými novelami, The Floating Opera (1956) a The End of the Road (Na konci cesty, 1958), v nichž líčí postavy zatížené pocitem zbytečnosti svého konání a vliv těchto postav na sice aktivnější, avšak méně vnímavé okolí. Mezi jeho další významné texty patří metafikční povídky Lost in the Funhouse (1968), romány The Tidewater Tales (1987), Once upon a Time (1994) či teoretický esej The Literature of Exhaustion (1967). John Barth ve svých dílech kombinuje filozofickou hloubku a složitost s pronikavou satirou a nevázaným humorem. Na konci cesty byla prvním Barthovým dílem přeloženým do češtiny.
Zdroj informací: nakladatelství Dokořán
————————————————
Život může být krásný, ale někdy také krutý a smutný. Své o tom ví hlavní hrdina románu Šepot v bouři, který se utápí v depresích, beznaději a své problémy řeší alkoholem.
„Pochopíme někdy, jak některý věci, na kterých tak moc lpíme, jsou bezcenný, a ty, kterých si máme skutečně vážit, bereme jako pouhou samozřejmost?“
Po náhodném návratu do rodné vsi Michal netuší, jak dramatické chvíle ho čekají. Musí čelit nejen bolestivým vzpomínkám, ale také se vyrovnat s naprosto nečekaným rozuzlením a odhalením strašlivého tajemství, které po tolika letech vyplouvá na povrch.
„Tohle byla ta nejpodivnější podoba naděje, jakou jsem kdy spatřil. Naděje, ty dvířka v naší mysli, který dokážeme pootevřít natolik, abychom vklouzli dovnitř a pořádně za sebou zabouchli. Naděje, ve který se chceme ztratit. A přesně takovou jsi tu po sobě zanechala…“
Šepot v bouři
Autor: Aleš Novotný
Počet stran: 184
Vazba: vázaná
Formát: 133×198 mm
ISBN: 978-80-271-3438-0
Doporučená cena: 249 Kč
Knihu Šepot v bouři vydalo nakladatelství Cosmopolis a od 25. ledna do 7. února 2022 ji můžete vyhrát v naší soutěži.
O autorovi
Aleš Novotný se narodil ve Valticích na jižní Moravě. Vystudoval Střední školu pro knihkupce a nakladatelské pracovníky v Brně a později i obor geologie na Masarykově univerzitě. Psaní se věnuje od svých třinácti let a svou první „knihu“ napsal o rok později. Tehdy se jednalo o fantasy příběh pro děti. Dnes má ale v oblibě zejména kriminálky, horory a thrillery. Je velkým fanouškem Gillian Flynnové, Anthonyho Horowitze, R. L. Stina a J. K. Rowlingové. Pamatuj na smrt je jeho debutovým románem pro mládež.
Zdroj informací: Knižní klub
————————————————
Dovedete si představit, že byste museli pravidelně podávat zprávu o své aktivitě, výživě a spánku? V takovém světě žije Mia Hollová. A pokud svou ohlašovací povinnost nesplní, následuje trest. Dokáže se ubránit diktatuře, na které je celý tento systém postaven?
Evropa, polovina 21. století. Demokracii nahradila zdravotní diktatura Metody. Ta jednotlivci zaručuje dlouhý a šťastný život bez bolesti a utrpení. Ale na druhou stranu je každý povinen pravidelně podávat hlášení o svých sportovních aktivitách, výživě i spánku. Za opomenutí hrozí tresty. Pak se stane cosi strašného: dojde k vraždě mladé ženy. DNA zjištěná na těle oběti hovoří jasně: pachatelem je student Moritz. O jeho nevině je přesvědčená jen jeho sestra Mia. Moritz však ve vězení spáchá sebevraždu. Mia najednou zjišťuje, že systém, v nějž věřila, není neomylný. Chce se stáhnout do ústraní a truchlit, ale nemůže. Systém jí to nedovolí. Přestala si totiž plnit své zdravotní povinnosti. Mia je přinucena se bránit, pouští se do boje za bratrovu rehabilitaci a za právo rozhodovat o svém osudu. A diktatura se začne otřásat v základech…
Kritikou i čtenáři vyzdvihovaná dystopie o zdravotní diktatuře vyšla v Německu pod názvem Corpus Delicti: Ein Prozess už v roce 2009. Tématem ale předběhla dnešek. Její autorka, jedna z nejoceňovanějších německých spisovatelek a zároveň soudkyně Ústavního soudu spolkové země Braniborsko, v ní naznačuje, jakým směrem by se společnost mohla vydat, kdyby se lidské zdraví povýšilo na absolutní princip. Otevírá otázky, jakých občanských práv jsme ochotni se ve jménu zdraví vzdát nebo jak poznáme, že námi „ti nahoře“ nemanipulují, aby se udrželi u moci.
Ve jménu Metody
Autorka: Juli Zeh
Přeložil: Michael Půček
Počet stran: 196
Vazba: vázaná
Formát: 145×205 mm
ISBN: 978-80-257-3609-8
Doporučená cena: 298 Kč
Knihu Ve jménu Metody vydalo nakladatelství Argo.
Ukázka z knihy
Ženě na projekční stěně by mohlo být stejně dobře čtyřicet let jako dvacet. Datum narození dokazuje, že pravda se jako obvykle nachází uprostřed. Její obličej vyzařuje ono zvláštní kouzlo čistoty, které můžeme pozorovat i na přítomných a které všem tvářím dodává jakousi netknutost, bezvěkost a téměř dětskost: výraz lidí, kteří po celý život zůstali ušetřeni bolesti. Mia hledí na pozorovatele důvěřivě. Její nahé tělo je útlé, a přesto je patrná šlachovitá konstituce schopná klást značný odpor. Kramer se napřímí.
„Nejspíš zas drobný delikt.“ Sofie pohlédne do nového spisu a potlačí zívnutí.
„Zopakujte to jméno.“ To byl Kramer. Ačkoli nepromluvil hlasitě, zvuk jeho slov okamžitě ochromí jakékoli počínání v místnosti. Tři právníci překvapeně vzhlédnou.
„Mia Hollová,“ zopakuje Sofie.
Pohybem ruky, jako by odháněl mouchy, Kramer soudkyni naznačí, aby pokračovala ve smírčím řízení. Zároveň vytáhne z kapsy elektronický kalendář a začne si dělat poznámky. Sofie a Rosentreter si vymění rychlý pohled.
„Tak co tu máme?“ zeptá se Sofie.
„Zanedbání ohlašovacích povinností,“ informuje Bell. „Tento měsíc nebyl podán spánkový protokol a výživová zpráva. Náhlý pokles aktivit ve sportovním výkonnostním profilu. Neprovedené domácí měření krevního tlaku a testy moči.“ (str. 17–18)
Nezapomeňte si přečíst celou ukázku.
O autorce
Juli Zeh (* 1974 v Bonnu) je soudkyní Ústavního soudu spolkové země Braniborsko. Zároveň se ale věnuje literární tvorbě, a to velmi úspěšně. Patří k nejoceňovanějším současným německým spisovatelkám, seznam literárních cen, které za své knihy obdržela, je vskutku dlouhý. Získala mj. Cenu Thomase Manna, Německou knižní cenu, Mezinárodní cenu Pera Olova Enquista nebo francouzskou Prix Cévennes za nejlepší evropský román. Už její prvotina Orel a anděl (Odeon 2006) jí přinesla světovou slávu: překladová práva se prodala do 35 zemí světa! Společenský román Pod vodou se více než rok držel na předních místech žebříčku bestsellerů časopisu Der Spiegel.
Zdroj informací: nakladatelství Argo
Zapojte se do našich aukcí, v nichž najdete tyto knihy a mnoho dalších za skvělé ceny.
Která z dnes představených knih vás nejvíce zaujala? Napište nám svůj názor v komentářích.
Související knihy
Plovoucí operaBarth, John
Dokořán, 2021
Šepot v bouřiNovotný, Aleš
Cosmopolis, 2021
Ve jménu MetodyZeh, Juli
Argo, 2021
Napsat komentář
Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.