Popadnout tužku a dát se do práce

Hart_AnimeTipyATriky
Jste fanoušky komiksů nebo animovaných filmů? A co takhle japonských anime? Nebo vůbec netušíte, o čem je řeč? Ať už se chcete dozvědět něco nového, nebo jen posunout hranice toho, co už znáte, přichází čas k akci. Pojďme si vlastní rukou nakreslit nějakou tu postavičku.

Jednou z červnových novinek nakladatelství Zoner Press se stala i kniha Christophera Harta Anime – tipy a triky s podtitulem Jak kreslit ještě lepší a vychytanější postavy (The Master Guide to Drawing Anime: Tips & Tricks, 2018). Překlad připravila Silvie Elmoujahid.

Christopher Hart představuje ve světě ilustrací a popularizace kreslení veličinu, s níž by měl každý zájemce o toto téma počítat. Ať už plánujete prorazit na poli komiksů, nebo vám stačí vytvářet malůvky jen pro pobavení sebe sama či svých přátel, Hartovo dílo může být vhodným odrazovým můstkem. Na českém knižním trhu se tento americký kreslíř dočkal už půl druhé desítky přeložených publikací, které čtenáře krok za krokem provedou různými ilustračními technikami. Dnes se podíváme na jednu z těch, jež se zaměřují na styl japonských anime.

Anime – tipy a triky se hned v úvodu chlubí heslem: „Více jak sto důležitých technik pro vylepšení vašich dovedností“. Nepočítal jsem je, ale v rozsahu lehce přes sto čtyřicet stran je rad a ukázek skutečně mnoho. Na rozdíl od obvyklého přístupu „od celku k detailu“ vystavěl Christopher Hart tuto příručku v opačném duchu. V osmi kapitolách rozdělených ještě do kratších sekcí postupně provádí své následovatele návody, jak z jednoduchého náčrtu dospět k vymazlenému výsledku. První, co se tedy můžeme naučit, je hlava naší nové anime postavičky. A protože jsme si řekli, že v tomto případě začneme od detailu, i obličejové lekce začínají u očí a postupně se propracovávají přes další partie lidské hlavy se zvláštním důrazem na vlasovou pokrývku. Po krátkém odskoku k celkovým tělesným proporcím se podíváme na kreslení končetin a gest jimi vyjadřovaných. Odtud vede už jen krůček k podchycení správných póz a k rozvoji vlastního osobitého stylu. Anime netvoří jenom tvary, ale i forma. Proto není divu, že zvláštní kapitolu si vysloužily i barvy a práce se stínováním. Ve dvou závěrečných částech se podíváme na tvorbu dvojic – nejde o náhodu –, anime je totiž hodně o vztazích. Můžeme se tedy těšit na různá objetí a samozřejmě chybět nemohou ani nezbytné polibky. Příslovečnou třešničku na dortu tvoří návod na tvorbu kontextu – postavy přece nežijí na prázdném bílém papíře, ale potřebují své vlastní existenční prostředí. A tak nás čeká kreslení kuchyně, baseballového hřiště a vědecké laboratoře.Hart_Anime_in001

Rád bych napsal, že celá publikace je koncipována jako příručka pro začátečníky, ale takové tvrzení by neplatilo paušálně pro celý její obsah. A tak zatímco některé partie autor člení do logicky gradujících schémat co do složitosti, u jiných se spíš jen tak zastaví, zatímco kolem některých jako by přímo proběhl. Pravdou ovšem zůstává, že tento zrychlující se trend se projevuje ve větší míře blíž ke konci, kdy lze předpokládat, že čtenář-kreslíř už stihl posbírat nějaké vlastní zkušenosti a tím pádem se dokáže rozvíjet i na základě prostých náznaků. Nesmíme totiž zapomenout na základní fakt spojený nejenom s uváděnou knihou: chceme-li z titulu tohoto typu vytěžit maximum, musíme prostě vzít do ruky tužku a pustit se do práce. Bez osobní iniciativy se nelze naučit nic, nebo jen velice málo.

Anime – typy a triky nejsou pojaty jako typická učebnice. Mnohem víc představují soubor doporučení. Důvod je zřejmý: svět nepotřebuje tisíce identicky malujících osob. Mnohem lepší je dát prostor vlastnímu stylu, protože každý z nás by se měl stát osobností – jak v kreslicích technikách, tak i ve způsobech, jakými dokáže vidět svět kolem sebe. Nečekejme postupy typu: nakresli tohle, pak tohle a nakonec něco jiného a všechno to spoj dohromady. Christopher Hart raději přináší různé pohledy na stejnou situaci a vypichuje klíčové momenty, jež výsledku vtiskávají očekávanou vlastnost. Několik příkladů: „Široce otevřené oči působí dychtivě…“, „Tvar uší a styl účesu dělají obličej širší…“, „Překřížené kotníky dávají póze hravost…“ a tak podobně.

Mně osobně přišla nejzajímavější a zároveň i nejtěžší kapitola věnovaná kreslení párů. Ztvárnit dvě osoby v těsném objetí je totiž mnohem náročnější než prostě jen vytvořit dvě samostatné postavičky bez vzájemné interakce. V jistém duchu obsahuje podobnou míru komplikací i poslední kapitola zaměřená na usazení postav do reálného světa.Hart_Anime_in002

Jste-li fanoušky japonských anime a rádi byste si vlastní rukou zkusili vytvořit něco z jejich světa, bude pro vás Hartova kniha Anime – tipy a triky skvělým pomocníkem. Ovšem stejně jako u všech dovedností – nebudete-li ty své rozvíjet praxí, nemůžete očekávat žádné zázraky. Pamatujte, že kniha vám může být dobrým průvodcem, ale sama nikdy nic nevytvoří. Je to tedy na vás. Popadněte tužku, rozložte před sebe papíry a pusťte se do práce. Myslíte-li to se svým rozvojem vážně, můžete se inspirovat i na autorově youtube kanálu, kde najdete bezpočet velice podrobně rozpracovaných návodů. Přeji vám hodně skvělých (nejenom) anime postaviček! Držím palce. A nestyďte se nám v komentářích se svými výtvory pochlubit. Třeba se pak osmělím i já sám.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeAnime – tipy a triky
Jak kreslit ještě lepší a vychytanější postavy

Hart, Christopher

Zoner Press, 2020

Napsat komentář