Ukázka z knihy Chci číst jako táta s mámou (Hana Havlínová)

Chci cist jako tata s mamou
Patříte mezi vášnivé čtenáře a chcete, aby četbě propadl i váš potomek? Návod, jak na to, najdete v příručce, díky které usnadníte dětem vstup do čtenářského světa. A děti si zároveň zdokonalí své čtenářské dovednosti.

Knihu Chci číst jako táta s mámou od autorky Hany Havlínové
vydalo nakladatelství Grada v edici Pro rodiče.

Jak na to

Aby se vaše dítě mohlo stát samostatným čtenářem, potřebuje zvládnout techniku čtení na určité úrovni a postupně rozvíjet porozumění čtenému textu. Pomůžete mu, pokud ho podpoříte při činnostech, které vedou k postupnému a harmonickému rozvíjení všech potřebných schopností a dovedností. Jednotlivé činnosti, aktivity a hry v této kapitole jsou řazeny podle oblastí, na jejichž rozvíjení se zaměřují.
Pořadí, ve kterém jsou uvedeny, neurčuje jejich důležitost, je možné si z nich vybírat, přeskakovat a vracet se podle vaší vlastní volby. Jde tedy o „kuchařku“ nápadů, z níž si můžete vybírat podle vlastní chuti. Náměty na činnosti, hry a aktivity, které rozvíjejí více oblastí zároveň, nebylo možné jednoznačně zařadit. Námět je proto uveden pouze u jedné z podkapitol a je u něj uvedeno, které další schopnosti a dovednosti pomáhá u dětí rozvíjet.
Nabízené hry, činnosti a aktivity můžete využít kdekoliv a kdykoliv. Mnohé z nich jsou nenáročné na přípravu a pomůcky a hodí se nejen na doma, ale i na cestu autem nebo jiným dopravním prostředkem. Využijete je i v čekárně u lékaře, ve frontě v obchodě nebo na poště, prostě tam, kde potřebujete ukrátit čas, zahnat nudu a své dítě zabavit. Můžete je využívat i cíleně jako přípravu do školy. Ať už máte při výběru dané aktivity, hry nebo činnosti jakýkoliv záměr a cíl, čas aktivně strávený společně s vaším dítětem je investicí, která se určitě vyplatí i vám rodičům.

Řeč a slovní zásoba

Řeč je specificky lidská vlastnost a její úroveň ovlivňuje kvalitu myšlení. Je prostředkem k dorozumívání, k vyjadřování myšlenek, přání a pocitů. Významný faktor pro rozvíjení dětské řeči představuje stimulace prostředím obklopujícím dítě. Nejdůležitější úlohu v procesu osvojování řeči zastávají rodiče, jsou pro dítě velkým vzorem. Dítě podle rodičů opakuje slova a celé věty, které později začíná samo používat, často napodobuje i výslovnost rodičů, napodobuje komunikační zvyky rodičů, učí se, co je v určité situaci vhodné a co ne.
K nejrychlejšímu rozvoji řečových dovedností dochází v útlém věku dítěte, v předškolním věku a v období, kdy navštěvuje počáteční ročníky základní školy. Slovní zásoba předškoláka bývá 1500 a více slov. Dítě připravené na vstup do školy dokáže převyprávět známý příběh podle obrázků v knize, chápe jednoduché vtipy, které si také samo vymýšlí, vymýšlí si hádanky a říkanky, tvoří jednoduché věty o pěti až sedmi slovech, ale často i delší, mluví téměř zcela gramaticky správně a srozumitelně.
Důležitou podmínkou pro zvládnutí správné výslovnosti je dobrá pohyblivost (motorika) mluvidel. V raném období můžete s dítětem hrát např. na grimasy, kdy po vás dítě opakuje všelijaké „obličeje“, může si olizovat rty nebo bradu špinavou od zmrzliny, napodobovat „čertíka“ (bllll–blll). Pokud kolem pátého roku dítěte přetrvávají obtíže s výslovností, je nejvyšší čas vyhledat odbornou pomoc logopeda a předejít obtížím, které by nastaly odkladem do období po nástupu do školy. Dítě, které má problémy s výslovností, bude mít problémy při činnostech, kdy se sluchové vjemy propojují se zrakovými, obtíže se projeví při čtení a při psaní. Zároveň mohou nastat problémy v komunikaci se spolužáky, kteří nebudou projevovat stejnou toleranci ke špatné výslovnosti jako rodina nebo učitelé.
Rozvíjení jazykových schopností, dovedností a slovní zásoby se čtením úzce souvisí. Pro porozumění řeči slouží pasivní slovník a k vyjadřování používáme slovník aktivní. Čeština má rozsáhlou a výstižnou slovní zásobu, která umožňuje vyjádřit jemné významové rozdíly. Abyste aktivní slovní zásobu u dítěte rozšiřovali, je důležité společně s dítětem pojmenovávat věci kolem sebe. Podstatné je kladení otázek: „Kdo?“, „Co?“, „Proč?“, „Kdy?“. Malé dítě se ptá zcela přirozeně a postupně objevuje využití řeči jako dovednosti, kterou potřebuje, aby oznámilo nebo si vyžádalo určitou informaci, pro vyjádření pocitů, vztahů a prožitků. Pro rozvoj řeči je důležité, abyste dítěti trpělivě odpovídali a při řeči s ním navázali oční kontakt.
Tím, jak se k dítěti chováte, mu dáváte vzor, jak má rozhovor probíhat. Dítě se naučí pozornému naslouchání, střídání rolí mluvčího a naslouchajícího. Respektuje, když mluví někdo jiný a neskáče mu do řeči, učí se udržovat rozhovor. Dítě chápe neverbální prvky komunikace, jako jsou např. výraz tváře nebo gesta rukou. Rozvíjí si také jazykový cit, který se projevuje jako schopnost pohotově a správně používat gramatická pravidla, aniž by dítě o jejich užití přemýšlelo.
Mezi jazykové dovednosti patří i schopnost rozlišit, co do jazykového projevu v dané situaci patří, či naopak nepatří. S jistotou komunikovat v různých i nečekaných situacích je dovednost, kterou se učíme v průběhu celého života. Jednoduchou aktivitou pro rozvoj jazykové komunikace a řeči, kterou můžete využít kdykoliv a kdekoliv, je vytváření příležitostí k tomu, aby si s vámi dítě mohlo povídat o tom, co vidí kolem sebe, jak se mělo ve škole, jak se mu líbila přečtená pohádka, na co se těší apod. Nenahraditelné pro rozvoj řeči a také paměti jsou různé říkanky, básničky, písničky a pohádky. Rytmus říkanek působí jako jednoduchý mimojazykový prostředek, který plní významnou funkci v rozvoji dětské řeči. Říkadla často doplňujeme pohybem (tleskáním, dupáním) a aktivní zapojení zesiluje prožitek z aktivního používání řeči (ze zvuku slov, rytmu a rýmu) i u velmi malého dítěte.

Obličejová pantomima

Klidné místo, kde se dítě může posadit nebo položit a opřít. Úkolem dítěte je „ilustrovat“ příběh, který poslouchá, za pomoci výrazu obličeje a grimas. Před zahájením činnosti si dítě najde místo, kam se může v klidu položit nebo posadit a opřít. Vyprávějte mu takový příběh, který bude snadno ilustrovat pomocí pohybů obličeje.


gradaKnihy s logem GRADA vycházejí v České republice již od roku 1991. V její produkci jsou tituly s právní tématikou, knihy ekonomické, tituly z oblasti financí a účetnictví, manažerské tituly, psychologické, zdravotnické, knihy s počítačovou tematikou, o architektuře a stavebnictví, knihy technické z nejrůznějších oborů a profesí. Tuto pestrou škálu doplňuje i naučně odborná literatura.

 

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeChci číst jako táta s mámou
Jak se stát čtenářem

Havlínová, Hana

Grada, 2019

Napsat komentář