Od detektoru lži po neuromarketing

Mohou neurovedci cist nase myslenky
Na mnoho otázek z oblasti neurologie nemáme konkrétní odpovědi. Autoři se proto rozhodli veškeré své domněnky porovnat se současným neurovědeckým výzkumem a vznikla tak publikace poutavě vysvětlující neurologické experimenty a nové poznatky.

Kniha přináší srozumitelně tlumočený souhrn aktuálních poznatků v řadě oblastí, které z oblasti neurovědeckého výzkumu pronikly do společenské diskuse.
To, že se indický soud zabýval posuzováním důkazu založeného na neurologické metodě detekování lži, proběhlo před pár lety snad všemi českými médii. Jak to dopadlo? Umíme lež odhalit? A co si s tím počít z hlediska práva? Právě to rozebírají dvě z kapitol – a s neméně zajímavými tématy přicházejí i ty ostatní. Máme v mozku zakódovaný rasismus? Morálku? A co neuromarketing – mohou nás marketingoví odborníci díky znalosti mozku ovládat? Je možné obsah mozku v podstatě přečíst? A zbývá nám vůbec něco víc než slepě následovat nervové procesy?
Většinu z odpovědí neznáme. Autoři tak „pouze“ staví podobné úvahy na pevnou půdu současného výzkumu a srozumitelně vysvětlují zásadní experimenty počátku tisíciletí a společenské otázky, které z nich vyplývají. (Činí tak věcně a kriticky – čtenáře neinfikují svými názory, ale vybavují informacemi pro vytvoření vlastních závěrů. Publikaci končí střízlivým shrnutím, jaký technologický přínos lze od neurověd očekávat v následujících letech. Díky tomu, že se autoři soustředí výhradně na současný stav poznání, je každá stránka plná nových informací i pro poučeného čtenáře, kterému zároveň vysvětluje i metodologická úskalí některých experimentů.)

Ukázka z knihy

Kdy jste naposledy zalhali? Dneska? Minulý týden? Před měsícem? Možná si to neuvědomujete, ale podle výzkumu z roku 2002 je docela pravděpodobné, že jste lhali při posledním rozhovoru, který jste vedli. Někdy lžeme, abychom někoho oklamali předáním falešných informací. Jindy je naše sdělení zavádějící, byť pouze vynecháme část informace. (str. 45)

Další ukázky naleznete na stránkách nakladatele.

Mohou neurovědci číst naše myšlenky?

Od detektoru lži po neuromarketing
Autorky: Barbara J. Sahakian, Julia Gottwald
Přeložil: Vojtěch Pišl

Počet stran: 156
Vazba: brožovaná
Formát: 130×200 mm
ISBN: 978-80-262-1318-5
Doporučená cena: 265 Kč

Knihu Mohou neurovědci číst naše myšlenky? vydalo nakladatelství Portál.

O autorkách

Barbara J. Sahakian je profesorka klinické neuropsychologie na Univerzitě v Cambridge. Působí také jako prezidentka Mezinárodní neuroetické společnosti. Je mezinárodně proslulou odbornicí na poli kognitivní psychofarmakologie, neuroetiky, neuropsychologie, neuropsychiatrie a neurozobrazovacích metod.
Julia Gottwald je její doktorandkou na téže univerzitě.

Zdroj informací: nakladatelství Portál


Portál byl založen v roce 1990 a dnes patří mezi dvacet největších nakladatelství v ČR. Vydává publikace z těchto oblastí: psychologie, pedagogika, sociální práce, média, populárně psychologická literatura, příručky pro rodiče, knihy her, knihy o zdravém životním stylu, rozhovory se zajímavými osobnostmi, knihy pro děti aj. Vydává také čtyři periodika: Psychologie dnesDěti a myRodina a školaInformatorium 3–8. Portál pořádá též odborné semináře pro pedagogy (akreditace MŠMT) a kurzy pro rodiče.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeMohou neurovědci číst naše myšlenky?
Od detektoru lži po neuromarketing

Gottwald, Julia – Sahakian, Barbara J.

Portál, 2018

Napsat komentář