Postřižiny střižené do CD účesu

postriziny-cd-uvod
Do atmosféry prvorepublikových dobrých časů, v nichž „se starosti točí hlavně kolem kvality jídla a délky vlasů a sukní“, lze se přenést prostřednictvím právě vydané audioknihy Bohumil Hrabal: Postřižiny.

Novelu Postřižiny načetla Tereza Bebarová, hudebně ji doprovodil Ondřej Havelka s Melody Makers a vydal Kristián Entertainment, s. r. o. ve spolupráci se Studiem S Pro Alfa CZ, a. s. a agenturou LH Promotion.

V pondělí 5. prosince 2016, v půl třetí odpoledne, vstupuji do noblesně vyšňořené haly Muzea voskových figurín v Praze 1, v Celetné ulici. Na divanu proti mně si hoví John Lennon. Hosteska – ověříc si moji maličkost v seznamu jmen akreditovaných novinářů – mi zelenou páskou oblepuje zápěstí a zároveň mne upozorňuje, že první skupina pozvaných bude na místo konání odvedena za čtvrt hodiny. Do té doby se mohu posadit k malým stolkům, mezi nimiž neustále prochází úslužný číšník. Necítím se zrovna v tak noblesním prostředí nejlépe, a raději na chvíli odcházím do ulic, v nichž už je sem tam možné narazit na Mikuláše s jeho nebeskou i pekelnou skvadrou.

Vracím se, včleňuji do skupiny, již jiná hosteska odvádí k výtahu. Vyjíždíme o patro výš, vstupujeme do zrcadlového labyrintu, ve kterém orientačními značkami jsou figuríny českých populárních pěvců. Za tlumeného zpěvu slavic a slavíků procházíme do menšího salónu, cíle naší pouti. V popředí za dlouhým konferenčním stolem sedí muž, jehož dílu je dnešní odpoledne věnováno, voskový Bohumil Hrabal. K němu posléze přisedá – tentokrát z masa a kostí – režisér Jiří Menzel a přátelsky se se „strejdou“ obejme. Postupně přicházejí i ostatní z prezentantů: herečka a zpěvačka Tereza Bebarová, která Hrabalovu novelu načetla, herec, zpěvák, tanečník a frontman skupiny Melody Makers Ondřej Havelka, jenž knihu hudebně doprovodil, rozhlasový režisér Aleš Vrzák, v jehož režii audiokniha vznikla, a producenti Lukáš Herink, Milan Wladsten a Václav Tobořík. A samozřejmě moderátorka setkání Zuzana Vlčková.

Zleva: Ondřej Havelka, Rosálie Havelková, Vojtěch Havelka

Zleva: Ondřej Havelka, Rozálie Havelková, Vojtěch Havelka

Tím však ještě řada účinkujících není završena. Ke svému otci Ondřeji Havelkovi přistupují jeho děti, dcera Rozálie a syn Vojtěch, a společně zpěvem a hrou (Rozálie na akordeon a Vojtěch na kytaru) písně populární ve dvacátých letech minulého století navozují atmosféru doby, do níž jsou Hrabalovy Postřižiny situovány. K ní přidávají píseň Loďka je dlouhá, vesla jsou krátký, která zazněla v Menzelově filmové adaptaci Postřižin.

S první otázkou se moderátorka obrací na Terezu Bebarovou; ráda by věděla, zda při čtení Hrabalových Postřižin nedostávala chuť na pivo.

„Ano, obrovskou,“ přiznává herečka. „Musela jsem ji ale při četbě potlačit. Nastal by totiž technický problém. Chuť mají mít posluchači.“

K Hrabalovi a jeho dílu se pak má na výzvu Zuzany Vlčkové vyslovit Jiří Menzel, kmotr audioknihy.

„Hrabala jsem dělal hodně. Start Perličky na dně točilo pět režisérů a všechno je to Hrabal. … Chtěl jsem, aby ho točil i někdo jiný, ale svezlo se to na mě. Jsem chamtivec.“

Na řadu přichází Ondřej Havelka. Na dotaz, zda dostal dost prostoru nahrát vše, co chtěl, odpovídá:

„Ano, dostal. Hudba dvacátých let je však jiná, než co hrajeme, bylo třeba ji zachovat. Klíčem k výběru bylo Šustovo Postřižinské tango.“

menzel-hrabal

Jiří Menzel a voskový Bohumil Hrabal

K práci na audioknize se vyjadřuje i její rozhlasový režisér a producenti. Ale aby se nehovořilo jen o ní, zazní krátká ukázka, která nejlépe ukáže, jak skvěle je Hrabalovo dílo převedeno do zvukové podoby. Všichni, kteří se zde zaposlouchali, ale i ti, kteří poslouchat – ať už doma, na cestách, ve školních lavicích – teprve budou, jistě dají za pravdu slovům, jež byla o audioverzi Postřižin napsána: Novela je načtena „s lehkostí a sametem pivní pěny… Hlas paní správcové, který jí zapůjčila Tereza Bebarová, umí být laskavý i trochu poťouchlý. Když vypráví o strýci Pepinovi, je překotná. Když vábí muže z městečka, je podmanivá. A u toho všeho je svěží a poetická.“ A stejně tak posluchače uchvátí i hudební doprovod, neb jím „jí zdatně sekundují Ondřej Havelka a jeho Melody Makers“.

A vlastní křest? Jakým jiným mokem by audioknihu Postřižiny mohl její kmotr pokropit než dobře vychlazeným pivem? Navíc pivem z Dalešického pivovaru, kde před šestatřiceti lety Jiří Menzel vystřihl Hrabalově novele její slavnou filmovou podobu. A neméně slavnou bude bezesporu i její podoba audiální.

Zleva: Aleš Vrzák,  Jiří Menzel, Tomáš Heyrink, sedící voskový Bohumil Hrabal, Tereza Bebarová a Ondřej Havelka

Zleva: Aleš Vrzák, Jiří Menzel, Tomáš Heyrink, sedící voskový Bohumil Hrabal, Tereza Bebarová a Ondřej Havelka

Z poetického hrabalovského světa je třeba odejít. Vymotat se z voskových katakomb a vstoupit do turisty naditých a vánočními ozdobami vyšperkovaných staroměstských ulic. Nicméně v baťůžku si odnáším do čtverhranné kazety báječně sestřižený skvost české literatury, který – kdykoli se do něj zaposlouchám – mne přenese do atmosféry dobrých prvorepublikových časů.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizePostřižiny (audiokniha)

Hrabal, Bohumil

Kristián, 2016

Napsat komentář