Exkurze do restaurace

christoph-ribbat_v-restauraci
Co symbolizuje restaurace a jak se v ní odráží jednání hostů během stolování? Kniha Christopha Ribbata přináší zajímavé a poutavé příběhy kuchařů, číšníků i proslulých podniků.

Kniha představuje spojení kulturní historie, literatury faktu a esejisticky pojatých příběhů s románovými prvky. Autor předestírá pojem restaurace jako sociologický fenomén doby, který ilustruje zajímavými příběhy z gastronomického prostředí, v nichž vystupuje například Émile Zola, Joseph Roth, Edward Hopper nebo Robert Walser. Poučeně a s vtipem líčí také konkrétní příběhy číšníků, slavných kuchařů i samotných restauratérů, věnuje se proslulým podnikům a jejich historii, uvádí desítky proslavených pokrmů. Jeho pozornosti neuniká ani pozadí vnějšího společenského pozlátka, tj. těžká práce a špatné výdělky obsluhy, jejich různorodé slabosti a zlozvyky, jakož i negativní hygienické poměry. Přechází z jednoho kontinentu na druhý, aby zachytil vývoj a zvyky spojené s gastronomií v mnoha zemích světa.
Autorovi však nejde jen o výčet pozoruhodností, nýbrž i o hlubší sociologický pohled na úlohu restaurace jako takové: co symbolizuje, co prezentuje ve společnosti a jak se v ní odráží chování a očekávání hostů během stolování, při rozhodování či konverzaci o tom, kam zajít a které podniky raději vynechat.

 

V restauraci

Příběhy z břicha moderny
Autor: Christoph Ribbat
Přeložila: Daniela Petříčková

Počet stran: 284
Vazba: brožovaná
Formát: 125×200 mm
ISBN: 978-80-7260-338-1
Doporučená cena: 297 Kč

Knihu V restauraci vydalo nakladatelství Prostor.

 

Ukázka z knihy

Pořád znova a znova přicházejí děti a kupují si půl tuctu hamburgerů. A vypadají jinak než pravidelní zákazníci. To je Waltu Andersonovi, majiteli čtyř stánků s občerstvením, nápadné. Normálně se u něj zastavují prostí lidé, dělníci, a jen proto, aby se nasytili. Ale tyto děti působí blahobytně. Jednoho dne se proto vydá za malým zákazníkem až za nejbližší roh. Tam spatří velkou limuzínu. Stejně jako mnoha údajně výše postavených lidem z Wichity je i této matce trapné nechat se vidět při kupování hamburgerů. Tak posílá potomstvo.
Koncept restauračních řetězců je ve Spojených státech známý. Ale k prosazení sériové gastronomie ve velkém stylu chybí pořád ještě pokrm, na němž se mohou všichni shodnout. Dlouho určovala konzumační zvyklosti etnická identita. Teprve nyní, mezi lety 1920 až 1930, v modernizované, masmediální a mobilní společnosti se tyto vztahy začínají rozpadat. Pokud jde o konzumaci pokrmů, mění se USA v homogenní národ. Klíčovou roli v tomto procesu sehraje hamburger, standardizovaný a masově prodávaný firmou White Castle, prvním fastfoodovým řetězcem ve Spojených státech, který vznikl z oněch Andersonových čtyř stánků s občerstvením ve Wichitě. (str. 47)

Přečtěte si celou ukázku.

 

Christoph Ribbat

Christoph Ribbat (*1968) je profesorem amerikanistiky na univerzitě v Paderbornu, předtím působil také v Bochumi, Bostonu a v Basileji. Do oblastí jeho zájmu spadá nejen literatura, ale také sport, kulturní historie, vizuální kultura a nově také gastronomie, kterou považuje za „zrcadlo společnosti“. Je autorem populárně naučných publikací Flackernde Moderne. Die Geschichte des Neonlichts (Blikající moderna. Historie neonu, 2011) a Basketball. Eine Kulturgeschichte (Basketbal. Kulturní dějiny, 2013).

Informace o autorovi byly čerpány ze stránek nakladatelství Prostor (dole).


Nakladatelství PROSTOR vzniklo v prosinci roku 1989 jako přímý pokračovatel samizdatové edice Prostor a stejnojmenné revue, která vycházela od roku 1982 v nepravidelných periodách. Vedle beletrie se orientuje na historii a kulturní dějiny s přesahem do ostatních společenskovědních oborů.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeV restauraci
aneb Příběhy z břicha moderny

Ribbat, Christoph

Prostor, 2016

Napsat komentář