Inuitské pověsti, ze kterých budete mít noční můry

9788025717509
Kanibalismus nebo vraždy vlastních potomků, to nejsou komponenty nejnovějšího hororového filmu, ale součásti děsivé sbírky inuitských pověstí, jež vás vyděsí více než kdejaký „krvák“.

Sbírka inuitských pověstí O Igimarasussukovi, který jedl své ženy, opatřená podtitulem Inuitské pověstí očima Árona z Hůrky (1822–1869), je jedinečným souborem autentických grónských legend a pověstí. Ty sepsal a ilustracemi opatřil Áron z Hůrky, který se již za svého života těšil pověsti grónského národního umělce a který jako první vylíčil historii a život místních obyvatel z pohledu samotných Inuitů. Áronovo dílo je velmi obsáhlé, bylo vydáno několik velkých výborů z něj. Snaha o spojení umělcových textů a ilustrací z různých zdrojů vyústila ve vydání dvojdílného svazku Tak píšu já, Áron. Z této dvousvazkové knihy vznikl i český výbor O Igimarasussukovi, který jedl své ženy, který vydalo nakladatelství Argo roku 2016.

Soubor inuitských pověstí získal pozornost nejen ve své domovině, ale i u nás. Při příležitosti konání veletrhu Svět knihy, na němž byly tento rok čestnými hosty severské země, byla uspořádána výstava ilustrací k českému překladu výboru. A hned ve dvou termínech na veletrhu knihu představila dánská expertka Kirsten Thistedová a překladatel Zdeněk Lyčka. Ve své prezentaci zdůraznili roli, kterou texty a ilustrace Árona z Hůrky hrají v dnešním Grónsku, a osvětlili, jak mohou přispět k pochopení dánsko-grónské historie.

inuite3

Český čtenář měl možnost seznámit se s inuitskými pověstmi již v knize Knuda Rasmussena, pojmenované Grónské mýty a pověsti. Titul O Igimarasussukovi, který jedl své ženy, je této publikaci v mnohém podobný, především co se námětů jednotlivých pověstí týče. Oba autoři totiž čerpali z autentických vyprávění, je tedy logické, že narazili na stejné literární prameny. Grónské příběhy jsou specifické svými, pro čtenáře zvyklé na relativně mírnou evropskou lidovou slovesnost (ovšem i ta byla mnohem krvavější, než ji například bratři Grimmové přepsali do pohádkovější podoby) možná až moc brutálními náměty. Ty jsou často spjaty s loveckou společností, jejíž způsob života líčí. Podstatným motivem bylo například přežití, dále pak kanibalismus, vraždy nebo síla soucitu.

inuite2

Název knihy odkazuje k pověsti, která je pro inuitskou společnost tou největší zvrhlostí. Její hlavní protagonista Igimarasussuk jedl své ženy, a kromě nich pojídal i nespočet generací svých potomků. Toto téma se v různých proměnách objevuje v mnoha příbězích knihy. Ta však neobsahuje pouze Áronovy verze pověstí, objevují se v ní i příspěvky od jiných vypravěčů, například od Kristiána Heinricha, Áronova otce, Petra Motzfeldta, syna dánského inspektora v severním Grónsku, Jeremjáše Efraima, lovce na Velkém ostrově, nebo Simmera Izáka Petra Enoka Boasena, lovce sněhulí, rybáře a katechety.

Sbírka inuitských pověstí O Igimarasussukovi, který jedl své ženy, nezaujme pouze zájemce o přírodní národy, severské mýty a legendy, Inuity nebo etnologii. Díky svému specifickému způsobu vyprávění, děsivé atmosféře povídek a osobitému výtvarnému doprovodu textu je kniha vhodná pro kohokoli, kdo se chce obohatit o plody jiné kultury.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeO Igimarasussukovi, který jedl své ženy
Inuitské pověsti očima Árona z Hůrky (1822-1869)

Kangequ, Aron z

Argo, 2016

Napsat komentář