O počátcích Komenského „dílny lidskosti“

rákoska
Nová kniha nakladatelství Academia, pregnantně nazvaná Rákoska v dílně lidskosti, líčí českou školu tak, jak vypadala a přetvářela se v průběhu 19. století.

Když „učitel národů“ Jan Ámos Komenský sepisoval svůj návrh na školskou reformu, bylo nemyslitelné, aby proběhla v českých zemích, kde bylo podle dobových pramenů školství v katastrofálním stavu. Až v druhé polovině 18. století za vlády osvícenské panovnice Marie Terezie, kdy byla vyhlášena všeobecná školní povinnost v českých zemích, se začala situace vyvíjet k lepšímu. Právě o tomto období, probíhajícím v průběhu tzv. „dlouhého“ 19. století, vypráví kniha Pavly Vošahlíkové nazvaná Rákoska v dílně lidskosti a opatřená podtitulem Česká škola v 19. století očima účastníků. Knihu vydalo v roce 2016 nakladatelství Academia v edici Historie.

Pavla Vošahlíková je česká historička specializující se na české dějiny přelomu 19. a 20. století, zejména na problematiku dějin každodennosti. Vystudovala historii a filosofii na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. V současné době působí v Historickém ústavu AV ČR a vede kurzy na Fakultě sociálních věd a Filosofické fakultě Univerzity Karlovy. Jako vedoucí Biografického oddělení Historického ústavu stála v čele rozsáhlého projektu, pracujícího na Biografickém slovníku českých zemí. Z titulů, jejichž je Pavla Vošahlíková autorkou, lze jmenovat například knihu Cesty k samostatnosti. Portréty žen v éře moderní a populárně naučnou práci Jak se žilo za časů Františka Josefa I.

Titul Rákoska v dílně lidskosti se věnuje zajímavému tématu zrodu školy jako všeobecně respektované instituce. Popisuje genezi „moderní“ školy od doby, kdy byla za panování osvícené české královny Marie Terezie v rámci habsburské monarchie roku 1774 ustanovena všeobecná školní povinnost, po celé „dlouhé“ 19. století. Výklad, postavený na důkladné práci s historickými prameny, se rovněž dotýká doby před školskými reformami, jež byla naplněna četnými stesky pedagogů na nedisciplinované, líné, drzé, hloupé a vzteklé žáky. Citace z pamětí těchto učitelů zajímavě přibližují tuto dobu modernímu čtenáři.

Publikace se však nedotýká pouze interakce státu a české moderní školy. V pěti kapitolách autorka rozebírá i taková témata, jakými jsou otázka jazyku výuky (šlo o jeden z podstatných problémů v rámci národní emancipace), vzdělávání pedagogů, výchovné role školy a podobně. Velmi zajímavá je část, pojmenovaná „Radosti a strasti školáků v 19. století“, která přistupuje k problematice školy v 19. století z pohledu žáka. Čtenář se v této kapitole dočte například to, jaký měli žáci denní rozvrh, jaké je čekaly tresty a co všechno měli ve svém volném čase zakázané.

Kniha Rákoska v dílně lidskosti se dotýká tématu atraktivního především pro čtenáře, jejichž zájmem jsou dějiny našeho státu v době, kdy osvícenská panovnice Marie Terezie začala realizovat svůj projekt moderního státu. Díky poutavému a čtivému textu, nenáročnému na odborné termíny, má kniha potenciál zaujmout i neodborného čtenáře, osloveného interesantním tématem.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeRákoska v dílně lidskosti
Česká škola v 19. století očima účastníků

Vošahlíková, Pavla

Academia, 2016

Napsat komentář