Ukázka z knihy Steve Jobs: Zrození vizionáře (Brent Schlender, Rick Tetzeli)

steve jobs
Jak se mladík, jehož se v začátcích zbavila i společnost, kterou sám založil, stal nejúspěšnějším firemním lídrem a vizionářem? Novináři Brent Schlender a Rick Tetzeli měli díky osobnímu přístupu možnost nahlédnout do života Steva Jobse ze zcela jiného úhlu.

Přinášíme vám ukázku z knihy Steve Jobs: Zrození vizionáře, kterou vydalo nakladatelství Grada.

Osazenstvo místnosti tvořila vpravdě podivuhodná všehochuť lidí: hinduisté a buddhisté, rockeři a lékaři, bez výjimky špičky ve svém oboru, všichni na setkání v Zahradě Alláhově provozované Sjednocenou církví Kristovou. Šéfa korporace vyrábějící moderní elektroniku by tu člověk hledal jen stěží, ale Steve sem patřil. Často se oddával meditaci. Hledání duchovního naplnění mu nebylo cizí – ve skutečnosti do Indie původně jel učit se od Brilliantova gurua jménem Ním Karóli Bába, který byl mezi svými stoupenci znám také jako Maháradž-dží. Ten ale jen několik dní před Stevovým příjezdem zemřel. Jobs ve svém nitru pociťoval hluboký neklid a potřebu změnit svět, ne jen vybudovat tuctovou firmu. Ikonoklasmus, křížení různých oborů, a humanismus přítomný v oné místnosti byly přesně tím, oč usiloval. A přesto sem z jakéhosi nepochopitelného důvodu nedokázal zapadnout.

V místnosti bylo alespoň dvacet lidí, které nepoznával, a konverzace se nijak znatelněji neztišila a nezpomalila ani poté, co se představil. Připadalo mu, že spousta těch lidí vlastně ani netuší, kdo je – což bylo poněkud překvapivé, zejména v oblasti Sanfranciského zálivu. Apple byl touhle dobou už menší fenomén – společnost měsíčně prodávala víc než tři tisíce počítačů, což byl ve srovnání se sedmdesáti kusy za měsíc v roce 1977 skokový nárůst. Žádná jiná počítačová firma v minulosti nevzkvétala podobným způsobem a Steve si byl jistý, že příští rok bude ještě velkolepější.

Posadil se a zaposlouchal se do probíhajícího hovoru. Rozhodnutí založit nadaci bylo přijato už před jeho příchodem; aktuálně se hledal nejlepší způsob, jak o existenci nadace Seva, jejích plánech i mužích a ženách, kteří jej budou realizovat v praxi, informovat okolní svět. Většina předkládaných návrhů Stevovi připadala až trapně naivní. Aktuální úroveň diskuse odpovídala spíše rodičovskému sdružení. V jednu chvíli všichni kromě Steva zapáleně debatovali o dílčích nuancích propagační brožury, kterou hodlali vydat. Brožura? To tihle lidé vážně nedokážou přijít s ničím lepším? Tihle takzvaní experti možná ve své zemi dosáhli nemalých úspěchů, ale v tomto případě se evidentně pustili do zápasu naprosto mimo svou ligu. Mít skvělý a odvážný plán je k ničemu, když nedokážete přijít s lákavým příběhem popisujícím cestu k cíli. To je přece jasné jako facka.

Postupem času se diskuse začala rozmělňovat a Steve se přistihl, že nedokáže udržet pozornost. „Vkráčel k nám do místnosti, jako by pořád byl na správní radě Applu,“ vybavuje si Brilliant, „jenže projekty, jako je boj se slepotou nebo vymýcení neštovic, mají úplně jiná pravidla.“ Čas od času o sobě dal vědět, většinou ale jen proto, aby utrousil jízlivou poznámku, proč ta či ona myšlenka nikdy nemůže fungovat. „Všem nám začínal lézt na nervy,“ konstatuje Brilliant.

V jednu chvíli už to Steve prostě nemohl dále snášet. Odsunul židli a postavil se. „Podívejte,“ začal, „tohle vám říkám jako člověk, který o marketingu pár věcí ví. Apple Computer prodal skoro sto tisíc počítačů, přitom když jsme začínali, nikdo nás neznal. Seva je ve stejné situaci jako Apple před pár lety. Rozdíl je v tom, že vy, dámy a pánové, víte o marketingu starou belu. Takže jestli to vážně chcete někam dotáhnout, jestli vážně chcete dosáhnout pořádných výsledků a ne si jen tak šolichat někde v koutku jako většina podobných neziskovek, o kterých nikdo nikdy neslyšel, tak angažujte chlapíka jménem Regis McKenna. Pokud jde o marketing, je to naprosté eso. Jestli budete chtít, můžu ho sem přivést. Měli byste mít to nejlepší. Nespokojte se s ničím menším.“

———————————————

Prolistujte si celou ukázku.


gradaKnihy s logem Grada vycházejí v České republice již od roku 1991. V její produkci jsou tituly s právní tématikou, knihy ekonomické, tituly z oblasti financí a účetnictví, manažerské tituly, psychologické, zdravotnické, knihy s počítačovou tematikou, o architektuře a stavebnictví, knihy technické z nejrůznějších oborů a profesí. Tuto pestrou škálu doplňuje i naučně odborná literatura, která nabízí řadu publikací s velkým záběrem pro denní praktický život.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeSteve Jobs: Zrození vizionáře

Schlender, Brent – Tetzeli, Rick

Grada, 2015

Napsat komentář