Ukázka z knihy O podnikání s nadhledem

o-podnikani-obalka
Tempo současného světa nás žene kupředu rychleji, než bychom si občas přáli. Svět podnikání je neúprosný a mysl mnohých jedinců se upíná pouze k finančním záležitostem. O tom, jak se stát prospěšným podnikatelem, který pomáhá nejen sobě, ale i ostatním, napsal knihu Ján Košturiak.

Přinášíme vám ukázku z knihy O podnikání s nadhledem, kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství.

3. Objevování budoucnosti

Existuje mnoho prognostiků a futurologů, kteří se snaží předpovídat budoucnost. Jedna skupina analyzuje trendy z minulosti, kříží přes ně různé přímky a křivky a snaží se předpovídat budoucí vývoj jako extrapolaci minulosti. Zbytečně. Problém je v tom, že přicházejí změny, které jsou skokové, a období, do něhož vstupujeme, se označuje jako permanentní nestabilita. Najednou je nám prognostika k ničemu. Druhá skupina, futurologové, spekuluje o tom, jestli budou lidé jezdit v autech bez řidiče anebo budou stavět domy na Měsíci. Nastává podobný efekt jako při předpovědích.

Budoucnost nelze předpovídat. Můžeme ji však vidět, protože její kontury postupně vyrůstají kolem nás. Místo složitých a nefunkčních prognostických modelů budeme tedy potřebovat spíše cit pro to, abychom dokázali objevovat budoucnost v procesech kolem nás. Tam se nachází příroda a společnost, které mají své zákony. Příroda a svobodný trh si vždycky hledají svou cestu a řešení problémů, které vznikly, a ani intervence a destrukční lidská činnost tento vývoj nezastaví. Co bychom tedy měli dělat místo předpovídání budoucnosti? Měli bychom ji objevovat v signálech, jež denně dostáváme, protože mnohé prvky světa po transformaci už můžeme vidět, i když ne úplně zřetelně. Místo předpovídání určitého stavu a strategie, která se na něj orientuje, je lepší vytvořit si komplexní obraz budoucího světa a připravit se na něj. Jednou z možností je snaha o nalezení optimální cesty na vrchol kopce, přesná předpověď počasí a situace na trase a zorganizování expedice zcela podle tohoto scénáře. S velkou pravděpodobností nás něco překvapí a náš výstup skončí neúspěchem. Druhou možností je to, že se vytrénujeme pro případ extrémní situace fyzické zátěže, nejrůznějších anomálií počasí a natrénujeme si reakci na neočekávané situace v přírodě – zemětřesení, lavinu, divokou zvěř, zranění apod. Kdo má větší šanci dosáhnout cíle? Ztratili jsme cit pro vnímání věcí kolem nás. Místo toho prognózujeme u stolu, projektujeme svou budoucnost a jsme frustrovaní, když naše plány selhávají. Máme oslabenou schopnost vnímat signály a svět kolem sebe a hledáme „moudrosti“ v knihách a u poradenských firem. Popisujeme svou budoucnost na workshopech a v powerpointech, místo abychom použili zdravý rozum a pustili se do skutečné akce, která přinese něco konkrétního.

Jaké jsou tedy projevy budoucího světa podnikání, na které bychom se dnes měli připravit? Začíná outsourcing zaměřený na zákazníka, který si část služeb bude zajišťovat sám – od jídla u švédského stolu v restauraci přes letenku, bankovní převody, fotografie až po tisk knih, výrobu domácího piva anebo pečení chleba. Vznikají lokální autonomní jednotky, v nichž se tvoří hodnota – vznikají družstva, lokální výroba a zásobování bez nutnosti převážet zboží tisíce kilometrů. Setkáváme se s prací doma, jež může zkvalitnit rodinný život a poskytuje i obyčejným lidem na venkově možnost zapojit se do pracovních sítí. Budeme mít globální znalosti, ale realizace hodnoty zůstane lokální. Z řetězce tvorby hodnoty vypadávají všechny „parazitující“ prvky – vytváří se přímý vztah mezi tvůrcem hodnoty a jejím konzumentem. Lokální sítě umožňují adresné a účinné sociální programy, eliminují vliv politických stran a globální mafie. Jde to pomalu, ale svět přestává akceptovat výrobky a služby, které nejsou ekologické. Vnímáme-li ekologii jako vztah k prostředí – přírodě i společnosti – pak v budoucnu nebudou mít nárok na existenci výrobky, jež způsobují problémy v přírodě anebo poškozují lidské společenství neetickými praktikami. Můj otec mi někdy říká, že jsem snílek, jiní se mi smějí, že jsem naivní blázen, věřící v to, že naše budoucnost bude lepší. A jak bychom mohli žít, kdybychom v toto nevěřili? Nejsem prognostik ani futurolog. Snažím se pozorovat okolní svět a nacházet v něm naši budoucnost. Těším se na ni a věřím, že náš život má smysl, který každým dnem odhalujeme. Buďme citliví, abychom lépe rozpoznali obrysy naší budoucnosti.


logoKNAKarmelitánské nakladatelství je křesťansky orientované nakladatelství. Ediční plán KNA tvoří především edice věnované duchovnímu životu. Mezi dlouhodobě nejúspěšnější edice KNA patří edice Karmelitánská spiritualita a Malý duchovní život.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeO podnikání s nadhledem

Ján Košturiak

Karmelitánské nakladatelství

Napsat komentář