Film pod sovětskou taktovkou

filmova-kultura-severniho-trojuhelniku-perex
Československý film by dříve ve světe pojmem. V jakém prostředí vznikal? Nová kniha Pavla Skopala se zabývá vlivem Sovětského svazu na film. A to ne jen u nás, ale také v Polsku a NDR.

Kniha srovnává filmovou produkci, praktiky distribuce a uvádění a filmovou recepci ve třech zemích, které tvořily z perspektivy Sovětského svazu takzvaný severní trojúhelník — šlo o státy vytvářející na severovýchodě Evropy nárazníkovou zónu mezi oběma mocenskými bloky studené války, což ovlivňovalo jak jejich vnitřní politiku, tak pozici vůči Moskvě.

Zdůraznění tohoto „trojúhelníku“ je pro tuto knihu příznačné — jedním z ústředních témat je totiž vztah národní kinematografie k sovětskému vzoru, respektive transnacionální dimenze filmové kultury východního bloku. Komparativní perspektiva knihy ovšem překračuje horizont konceptu sovětizace coby zjednodušujícího pohledu, který implikuje jednosměrný vliv, a nabízí plastičtější obraz specifických a autonomních rysů filmové kultury jednotlivých zemí. Přinejmenším stejně důležitou roli jako základní obrysy kulturní politiky hrají v knize i její předpokládaní realizátoři a příjemci, od filmových studií přes režiséry a producenty až po místní stranické funkcionáře, vedoucí kin a diváky.

První oddíl se věnuje filmovým koprodukcím, které natáčela filmová studia tří sledovaných zemí. Druhá část se zaměřuje na srovnání kulturní politiky i distribučních praktik a sleduje realizaci filmové kultury na lokální úrovni ve vybraných městech (Brně, Lipsku a Poznani), tedy jak byly filmy uváděny do kin a jakou roli sehrávali zaměstnanci kin či místní funkcionáři. Závěrečný oddíl srovnává vývoj návštěvnosti a diváckých preferencí v českých zemích, NDR a Polsku a identifikuje významy, které připisovala publika jak jednotlivým filmům, tak i roli kina jako volnočasové aktivity.

Ukázka z knihy

Pokud se tedy namísto sovětizace politického systému ptáme po sovětizaci v kulturní oblasti, jsou její výsledky sporné. K nějaké systematické a úspěšné sovětizaci filmového průmyslu nedošlo, třebaže docházelo k diskusi o potřebě inspirovat se sovětským systémem produkce i distribuce a některé centralizační procesy v padesátých letech následovaly sovětský vzor. Filmového průmyslu se například dotkly reorganizace, prováděné od počátku od padesátých let podle sovětského vzoru – hlavní správy kinematografie při ministerstvu kultury byly zřízeny v roce 1953 v Československu a v roce 1954 v NDR, v Polsku byl už na konci roku 1951 nahrazen Státní podnik Film silně zbyrokratizovaným Ústředním úřadem pro kinematografii (Centralny Urzad Kinematografii – CUK). Sovětská strana ovšem nikdy nevynaložila větší úsilí, aby se přenos organizačních principů důsledně uskutečnil. Nejaktivnější podněty k sovětizaci tak mohly přicházet od ambiciozních aktérů „soběsovětizace” (jako byl například vedoucí tvůrčí skupiny sovětsko-československé spolupráce Vladimír Vlček, který v roce 1950 vypracoval návrh reorganizace výroby dlouhých hraných filmů podle sovětského vzoru).

Pročtěte si celou ukázku zde!

 

Filmová kultura severního trojúhelníku

Autor: Pavel Skopal

Vydalo: nakladatelství Host
Počet stran: 308
Vazba: vázaná
Formát: 164 × 230 mm
ISBN: 978-80-7294-971-7

 

Knihu Filmová kultura severního trojúhelníku vydalo nakladatelství Host

 

O autorovi

Pavel Skopal (nar. 1972) pracuje jako odborný asistent v Ústavu filmu a audiovizuální kultury na Masarykově univerzitě v Brně. V letech 2010 až 2012 působil také na Hochschule für Film und Fernsehen „Konrad Wolf“ v Postupimi (stipendium Humboldtovy nadace pro realizaci komparativního výzkumu poválečné filmové kultury v NDR a Československu). Zabývá se především dějinami filmové distribuce, uvádění a recepce, orální historií a lokálními dějinami filmové kultury. Jako editor připravil sborníky Kinematografie a město (2005 ) a Naplánovaná kinematografie. Český filmový průmysl 1945 až 1960 (2012).
(Informace o autorovi: nakladatelství Host)


Nakladatelství Host zaujímá v současnosti nepřehlédnutelné místo na českém knižním trhu. Vydává tradičně především kvalitní českou prózu a poezii, literární teorii i literaturu naučnou – publikace věnované zejména historii, sociologii, filmové vědě i dalším oborům. V posledních letech se výrazně rozšířila řada překladové beletrie, ale nově zde našla přístřeší například i prestižní edice Česká knižnice s výbory z děl českých klasiků.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeFilmová kultura severního trojúhelníku
Filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970

Skopal, Pavel

Host, 2014

Napsat komentář